آشنایی با داده های ساخت یافته و تاثیر آن در نتایج گوگل

امروز وب سایت ها کار سختی در پیش دارند و به انسانها و ربات های جستجوگر همزمان باید  خدمت رسانی کنند. بخش مهمی از این کار را می توان با استفاده از داده های ساخت یافته انجام داد. با گذار کاربران  از کامپیوترهای   PC به دستگاه  های  موبایل و انجام جستجوها از این دستگاه ها ، داده های ساخت یافته بیش از کلمات کلیدی ، بر روی نتایج موتورهای جستجو تاثیر می گذارند. مطابق با تحلیل های بازاریابی سایت Moz، حکومت کلمات کلیدی دیگر به پایان رسیده است. داده های ساخت یافته آینده بازاریابی موتورهای جستجو هستند.

داده ساخت یافته موتور های جستجو را قادر می سازد علاوه بر اینکه بتوانند در میان سایت شما بخزند بتوانند محتوای آن را  نیز واقعا  درک کنند. حتی موتور های جستجو هم به سختی می توانند محتوای سایت را رمز گشایی کنند زیرا برخی از المان ها یی که به نظر ما انسانها خیلی واضح می آیند برای ربات های جستجوگر بی معنی هستند. این همان نقطه ای  است که داده ساخت یافته اهمیت پیدا می کند. داده ساخت یافته مستقیما به صفحات  HTML اضافه شده و موتورهای جستجو از این داده ها برای ایجاد قطعات محتوایی کوچک ولی غنی استفاده می کنند. اینها همان  قطعات کوچکی از اطلاعات هستند که در نتایج جستجو ظاهر می شوند. داده  های ساخت یافته اطلاعات افزوده ای هستند که شما در کنار یک وب سایت و توضیحات متای آن می بینید. برای مثال اگر به دنبال یک رستوران هستید، علاوه بر مشاهده نام رستوران  اطلاعات افزوده ای مانند ساعات کاری،قیمت و امتیاز مثبت بازدید های آن وبسایت را می توانید در کنار نام آن مشاهده کنید.

اگر سایت شما از داده ساخت یافته به عنوان بخشی از استراتژی سئو استفاده نمی کند کسب وکار شما یک فرصت مهم برای افزایش رتبه بندی در نتایج جستجو را از دست می دهد. در ادامه توضیحات تکمیل تری در این رابطه ارایه خواهد شد.

داده ساخت یافته چیست ؟

بسیاری از وب سایت ها از داده هایی تشکیل شدند که در دیتابیس ها ذخیره می شوند. زمانی که این داده ها در قالب کدHTML  شکل می گیرند، تفسیر این اطلاعات برای موتورهای جستجو بسیار مشکل است.   داده ساخت یافته نوعی  المان نشانه گذاری روی صفحات است که به موتورهای جستجو اجازه می دهد اطلاعات موجود در وب سایت شما را بهتر درک کنند. موتورهای جستجو از این اطلاعات برای بهبود نتایج جستجو موضوع مرتبط با کسب و کار شما استفاده می کنند. برای مثال داده ساخت یافته باعث می شوند که ربات های خزنده راحت تر بتوانند اطلاعات تماس شرکت را بیابند و به همان میزان اطلاعات پیچیده تری مانند مقالات،رویداد ها، محصولات و غیره موجود بر روی وب سایت شما را تشخیص دهند. حتی متون متنی که داراری پاراگراف های مرتبی هستند نیز از نظر موتورهای جستجو حاوی ابهاماتی هستند. در صورتی که  داده ساخت یافته با انواع خاصی از نشانه گذاری های HTML ایجاد می شود و این ابهامات را از بین می برد.

استفاده از داده های  ساخت یافته تاثیر بسزایی بر روی SEO وب سایت دارد.بر این اساس داده ساخت یافته به دو روش به افزایش سئو کمک می کند :

اول اینکه اطلاعاتی که توسط داده ساخت یافته ارایه می شوند برای موتورهای جستجو به راحتی قابل درک هسند و آنها را قادر می سازد که داده ها را به درستی نشان دهند.

دوم اینکه انواع مختلفی ار داده ها  توسط موتورهای جستجو قابل استخراج است که در قالب یک قطعه کوچک محتوایی در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود. به عنوان نمونه سایت Betty Crocker حاوی داده ساخت یافته در رابطه با زمان مورد نیاز برای طبخ و مقدار کالری آن است. زمانی که گوگل این صفحات را در نتایج جستجوی خود نمایش می دهد این اطلاعات نیز همراه آن نمایش داده می شوند که باعث می شود این صفحات بیشتر مورد توجه کاربر قرار گیرد.

20

و یا اطلاعات بیشتری را می توانید بصورت خلاصه در کنار نام آن مشاهده کنید، از جمله این اطلاعات خبرهای لحظه ای در رابطه با آن کسب و کار است

amazon

نحوه استفاده از داده ساخت یافته

یکی ابزارهای مفید در این زمینه ابزار رایگان گوگل با نام  Structured Data Markup Helper   است. این ابزار به گوگل کمک می کند  تا بهتر بتواند محتوای وبسایت شما را درک کند. این محتوا برای نتایج جستجو استفاده می شود و باعث دسترسی بهتر به کسب و کار آنلاین شما می گردد. این ابزار با درج مستقیم داده ساخت یافته در وب سایت شما تضمین می کند که این اطلاعات برای همه در دسترس است. برای انجام چنین کاری با ابزار گوگل، صفحه ای از وب سایت را در اختیار ابزار Helper قرار دهید و بر روی المان های صفحات مختلف  تگ های مورد نظرتان را اضافه کنید. زمانی که تگ گذاری به پایان رسید، ابزار Data Markup Helper نمونه کدی در قالب HTML را همراه با داده نشانه گذاری ایجاد می کند. حال شما می توانیداین کد را دانلود کرده و در وب سایت خود قرار دهید.

در زیر نشان داده شده که چگونه یک داده ساخت یافته از طریق گوگل وب مستر ایجاد می شود.

1

پس از ورود به ابزار Helper در صفحه نخست نوع داده مد نظر خود را انتخاب کرده و سپس در قسمت پایین آدرس URL صفحه مورد نظر را وارد کنید.

در صحه بعدی می توانید بر اساس نوع داده ای که انتخاب کرده اید اطلاعات مربوط به تگ های آن را در پنجره سمت راست وارد کنید. با کلیک بر روی گزینه Add missing data می توانید تگ های مورد نیاز اضافه کنید.

پس از جایگذاری تگ های  مورد نظرتان با کلیک بر روی دکمه Create کد HTML در اختیارتان قرار می گیرد که می توانید آن را در وب سایتتان درج کنید.

 

پیش نیازهای راه اندازی و مدیریت داده ساخت یافته

داده ساخت یافته از کدهای HTML استفاده می کند، لذا باید از شخصی استفاده کنید که با کد نویسی  آشنا باشد.

خبر خوب اینکه ابزارهای متنوعی نیز  برای این کار وجود دارند مانند Google Webmaster Tools، ابزارهای Bing و سرویس هایی مانند سرویس  schema.org  با این حال نیازی نیست که برای راه اندازی آن متخصص کد نویسی باشید. schema.org  مجموعه ای از تگ های HTML را ارایه می کند که مدیران سایت می توانند از آنها برای نشانه گذاری صفحات وب سایت خود استفاده کنند.

 

با وجود داده های ساخت یافته کمات کلیدی در چه جایگاهی قرار میگیرند

به دلیل اینکه موتور های جستجو دارای لایه های پیچیده ای برای نمایش نتایج جستجو هستند لذا اهمیت کلمات کلیدی در حال کاهش است. برای مثال  ویژگی جدید گوگل با نام  جستجوی محاوره ای را در نظر بگیرید که بصورت خودکار اطلاعات زیر را در پرس وجوی جستجوی خود لحاظ می کنند :

 ۱٫ مکان شما کجاست

 ۲٫ در گذشته چه مطالبی را جستجو کردید

۳٫ به دنبال چه کسی هستید

محلی کردن و شخصی سازی نتایج جستجو باعث می شود که بهینه سازی موتور جستجو در حوزه معنایی و داده ساخت یافته  دارای اهمیت شود. البته کلمات کلیدی بطور کامل کنار گذاشته نمی شود اما روز های طلایی کلمات کلیدی جادویی دیگر به پایین رسیده است،

در عوض با استفاده موثر از داده ساخت یافته می توان تعیین کرد که وب سایت ها  در نتایج موتورهای جستجو چگونه ظاهر شوند. لذا اجازه ندهید ترفند های قدیمی و ساده کلمات کلیدی باعث عقب افتادن کسب و کار شما شود.

 

چرا باید از داده های ساختار یافته استفاده کنیم؟

محتوای متنی صفحات وب برای کاربران قابل درک هستند اما با وجود پیشرفتهای حاصل شده اخیر در زمینه تحلیل داده و تبدیل آن به اطلاعات همچنان موتورهای جستجو به سختی میتوانند درک کنند که محتوای متنی یک صفحه وب دقیقاً راجع به چه موضوعی هستند. آیا این محتوا مربوط به یک مقاله هست یا نقدی در رابطه با یک کتاب، فیلم یا موسیقی است؟ این سوالات به راحتی توسط خواننده مطلب پاسخ داده میشوند اما موتورهای جستجو همچنان این قابلیت را ندارند.

به خاطر ضعف در درک موضوع محتوا نمایش صفحات مرتبط با عبارت مورد جستجو برای کاربران توسط موتورهای جستجو امری دشوار میباشد و نیازمند راهنمایی و کمک از سوی برنامه نویسان میباشند. برنامه نویسان وب میتوانند با پیاده سازی راهکارهای داده های ساختار یافته به موتورهای جستجو در درک محتوای صفحات وب و ارتباط آن با عبارات جستجو کمک کنند. با پیاده سازی درست داده های ساختار یافته علاوه بر اینکه به کیفیت جستجو در موتورهای جستجو کمک میشود، باعث میشود که کاربرانی که واقعاً به دنبال محتوای صفحات شما هستند به سایت شما هدایت شوند که خود باعث بالا رفتن مدت زمان حضور کاربران در سایت شما میشود.

استفاده از داده‌های ساختاریافته باعث ماندگاری بیشتر کاربران در وب‌سایت شما می‌شوند.

شما می‌توانید با استفاده صحیح از داده‌های ساختار یافته به موتورهای جستجو اطلاعات دقیق‌تری از موضوع وب‌سایت بدهید تا موتورهای جستجو بتوانند مناسب‌ترین نتیجه جستجو را در اختیار کاربران قرار دهند.

یکی از مزایای عمده استفاده از داده‌های ساختاریافته، قابلیت‌هایی است که به نمایش نتایج جستجو اضافه می‌شود. به طور مثال نمایش تصویر، امتیاز وب‌سایت و یا مدت‌زمان فایل صوتی که می‌تواند برای کاربران جذابیت بیشتری داشته باشند و کاربر را ترغیب به بازدید از وب‌سایت شما کنند.

متاتگ اُپن گراف می‌تواند در بهبود سئو وب‌سایت تأثیر زیادی داشته باشد. اُپن گراف به‌صورت مستقیم بر روی سئو سایت شما تأثیری نمی‌گذارد بلکه لینک‌هایی که شما در صفحات اجتماعی قرار می‌دهید باعث بهتر دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی می شود زیرا شبکه‌های اجتماعی مطالب شمارا بر اساس تگ اُپن گراف نمایش می‌دهند.

نمونه استفاده از تگ اُپن گراف در شبکه اجتماعی تلگرام:

<meta property="og:title" content="اینترنت پاک، بدون اسپم و پاپ‌آپ">
<meta property="og:description" content="

هدف این کمپین جلب توجه عمومی به موضوع اسپم و پیام‌های ناخواسته است. این کمپین سعی دارد با اطلاع رسانی از روش‌هایی که ما را اسپم می‌کنند، درکوتاه مدت باعث کاهش حجم اسپم‌های دریافتی ما باشد

">
<meta property="og:site_name" content="Iran StopSpam">
<meta property="og:image" content="http://stopspam.ir/styles/img/ss.png" />