SEO چیست؟

SEO چیست؟

SEO یا Search Engine Optimization فرآیند بهینه سازی یک سایت است تا موتورهای جستجوگر آن را بهتر بشناسند به عبارت دیگر با پیشرفت کردن جنبه های داخلی و خارجی یک سایت بهترین رتبه بندی ممکن در صفحات نتایج را بدست آورد و تعداد بازدیدکنندگان از آن سایت را افزایش داد. روشهایی که به منظور بهینه سازی سایتها استفاده شده به 2 دسته تقسیم می شوند که در اصطلاح White Hat و Black Hat نامیده می شوند.
White Hat: روشهای مجازی می باشند که مطابق با معیارهای موتورهای جستجو گر هستند و با استفاده از این روشها می توان یک سایت را به گونه ای بهینه سازی کرد که نتایج مثبتی را در پی داشته باشد و سایت مدت زمان زیادی به فعالیت خود ادامه دهد.
Black Hat: روشهای غیر مجازی هستند که بعضی از صاحبان سایتها برای ارتقاء سایت خود از آنها استفاده می کنند اما اگر موتورهای جستجو گر متوجه بشوند که در سایتی از این روشها استفاده شده ادامه فعالیت آن سایت را قدغن خواهند کرد و نام آن سایت را از فهرست اسامی سایتهای خود حذف خواهند کرد.

تاريخچه مختصري از SEO

در اواسط دهه 1990 بود که صاحبان سایتها اقدام به بهینه سازی سایتهایشان کردند و در آن زمان موتورهای جستجوگر برای رتبه بندی کردن یک سایت تنها به کدهای Meta-tag اکتفا می کردند و بر اساس همین کدها به رتبه بندی سایت می پرداختند.
همه کاری که صاحب یک سایت باید انجام می داد این بود که سایت خود را به موتورهای جستجوگر ارائه دهد که آنها با استفاده از ربات هایی صفحات سایت را مورد بررسی قرار می دادند و اطلاعات کلی را در مورد محتوی سایت به دست می آوردند و آنها را فهرست بندی می کردند. آن اطلاعات شامل کلماتی بودند که در محتوی یک سایت قرار داشتند و کلمات کلیدی محسوب می شوند. در واقع صاحبان سایت ها متوجه ارزش بالاي داشتن یک رتبه خوب در صفحات نتایج Search شده بودند فرصتی برای دیده شدن و شناخته شدن!
اما پس از مدتی مشخص شد که تنها استفاده از Meta-tag ها برای رتبه بندی یک سایت مناسب نیست، زیرا بسیاری از صاحبان سایتها به منظور افزایش شمار بازدید کنندگان و بدست آوردن رتبه بهتری در صفحات نتایج با قراردادن کلمات و عبارات نا مربوط اقدام به فریب موتورهای جستجوگر می کردند و بنابراین نتایجی که موتورهای جستجو گر ارائه می دادند نادرست و متناقض و نا مربوط به مطلب مورد Search بود پس از مدتی به دلیل تقلبهای زیادی که توسط صاحبان سایتهای مختلف برای بدست آوردن رتبه بهتر انجام می گرفت موتورهای جستجو گر اقدام به بررسی عوامل دیگری نیز کردند تا با بررسی کلیه آن عوامل به رتبه بندی سایتها بپردازند. این عوامل مخفي هستند تا مورد دستکاری و تقلب قرار نگیرند مثلا موتور جستجو گر Google از 200 عامل مختلف برای رتبه بندی سایتها استفاده می کند.

 

Spider یا خزنده (عنکبوت) چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو محتویات و اطلاعات یک وب سایت را با فرستادن spider در بانک اطلاعاتی خود جمع آوری می کنند که اصطلاحاً به آنان bots گفته می شود.این bots ها به منظور دنبال کردن لینکها از یک پرونده به پرونده دیگر طراحی شده اند. موتورهای جستجوی اصلی مانند Google و Yahooادا می کنند که روزانه حدود ۱۵۰ میلیون مورد توسط نرم افزارهای خزنده در بانک اطلاعاتی خود ثبت می نمایند. خزنده های موتورهای جستجو محتویات صفحه را خط به خط و از چپ به راست (در سایتهای انگلیسی) خوانده و ذخیره می نمایند.چنانچه این خزنده ها در محتویات سایت به لینکهایی برخورد نمایند آن را ثبت کرده و یک BOT جدید را جهت بررسی و جمع آوری اطلاعات آن ارسال می کنند. بنابراین وبمسترها نیازی به ثبت دستی سایت خود در موتورهای جستجو ندارند،(هرچند این کار باعث می گردد سایت آنها سریع تر در موتورهای جستجو ثبت گردد.) زیرا Spider ها قادر خواهند بود کلیه سایتهای تحت وب را پیدا نمایند.

 

چرا SEO مهم است؟

چرا بهینه سازی برای موتورهای جستجو مفید می باشد. موارد ذیل برخی از دلایل این موضوع می باشند:
▪ برتر بودن در نتایج جستجو مشتری های زیادی را به دیدار از وب سایت شما دعوت میکند.
▪ ۸۷ در صد تمام بینندگان شما از یک صفحه یک وضعیت دارند.
▪ ۹۱ در صد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده میکنند.
▪ طبق آخرین تحقیقات بیش از ۲۵۰ میلیون جستجو در روز در کشور انگلیس انجام میپزیرد.
▪ ۷۳ در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز میشود.
▪ ۳.۵ بیلیون از وب سایت با هم بر سر رقابت پول هستند، اما واقعیت این این است که فقط کسرهای از یک درصد به صفحه اول می رسند.

 

روشهاي بهینه سازی سایت

 

1- بهينه سازي متا تگ ها (Meta-tag)

مهم ترین Meta-tag هایی که برای بهینه سازی سایتها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از title و Keyword و Description

تگ title: نام هر صفحه در اين تگ معرفي مي شود. هيچگاه صفحات سايت همنام باشند. همينطور هرگز نبايد نام بيش از 60 کاراکتر باشد.

تگ Keyword: کلمات کلیدی هر صفحه در تگ Keyword قرار مي گيرد. کلمات کليدي را با يک کاماي انگليسي از هم جدا کنيد. کلمات کليدي در محتواي صفحه بايد به تعداد قابل اعتنا تکرا شوند اما نه آنقدر زياد که به عنوان spam شناخته شوند. در ضمن بين 5 تا 10 کليدواژه براي هر صفحه کافيست.

تگ Description: شرح مختصري از صفحه در اين تگ قرار مي گيرد. اين شرح نبايد بيش از 160 کاراکتر باشد. همينطور بايد شامل کلمات کليدي در محتواي صفحه باشد البته نه آنقدر زياد که به عنوان spam شناخته شوند.

 

2- تبادل لينک

تبادل لينک عامل مهم دیگری که ارزش سایت شما را مشخص می کند. اگر سايت هاي ديگر Link سايت شما را در سايت هاي خود قرار دهند اين نشاندهنده آن است كه مطالب و محتويات سايت شما از ارزش بالايي برخوردار است.
يک طرز فکر غلط در ميان وب مسترهاي ايراني وجود دارد و آن اين توهم است که: تو به من لينک بده و من هم به تو لينک مي دهم تا ارزش سايت هر دو بالا برود اين يک طرز فکر کاملا اشتباه است و حتي يک امتياز منفي براي سايت محسوب مي شود. سايت شما بايد با سايت هائي تبادل لينک داشته باشد که از نظر محتوا شباهت داشته باشيد. بعلاوه کلمات کلیدی سایت شما در آن جا هم استفاده شده باشد.

 

3- مديريت محتوا

هرگز تمرکز خود بر محتواي عميق و يکپارچه و منسجم را از دست ندهيد. يک محتواي دقيق و منسجم کابران اتفاقي را به کاربران دائمي تبديل مي کند. افزايش بازديد کاربران و تعداد کليلک هاي سايت سرانجام موتورهاي جستجو را به اهميت سايت شما واقف مي سازد. بنابراين صبور باشيد تا کاربران به شما رجوع کنند.
استفاده از حروف اضافه و کلمات تکراری در متن یک صفحه را به حداقل برسانید. تا جایی که امکان دارد از جملات کوتاه و مفید استفاده کنید زیرا یک کاربر تمایل دارد با صرف حداقل زمان ممکن به اطلاعات مورد نظرش برسد پس بهتر است به جای جملات طولانی با کلمات تکراری و حروف اضافه زیاد از جملات کوتاه و پر محتوا استفاده کنید. این نکته در مورد تیتر یک متن هم صدق می کند. عنوانی که برای یک متن انتخاب می کنید هر چه ساده تر و مفهوم تر باشد بهتر است.

 

4- مديريت تصاوير

بکارگيري عکس زيبائي و طراوت را به صفحه مي بخشد اما اگر وب سايت تخصصي عکس نيستيد از تصاوير کمتر استفاده کنيد. کاربر درک صحيح و سريع تري از عکس دارد تا محتواي متني اما موتور جستجو تصوير را درک نمي کند. بنابراين حتما تگ alt مربوط به تصوير را با عنواني مناسب عکس پرکنيد.
براي بهينه سازي تصوير جهت استفاده در وب مي توانيد از برنامه JPEG Comperessor استفاده کنيد اما پيشنهاد من فتوشاپ است. براي آنکه يک تصوير سبک و کم حجم داشته باشيد تصوير را با فتوشاپ باز کرده و از فايل گزينه save for web را انتخاب کنيد تا يک تصوير اپتيمايز و سبک براي شما ايجاد شود.

 

5- دوره و قدمت ثبت دامنه

عامل مهم دیگر در کسب رتبه بهتر برای یک سایت میزان مدتی است که ازثبت یک Domain Name می گذرد و همچنین مدت زمانی که یک Domain Name برای آن مدت ثبت می شود. بعضی از Domain Name ها تنها برای مدت زمان 1 سال ثبت می شوند و بعضی دیگر برای مدت بیشتر( مثلا 10 سال). بنابراین وقتی می خواهید یک Domain Name ثبت کنید آن را برای طولانی ترین مدت زمان ممکن ثبت کنید.

 

6- لينک هاي شکسته و لينک هاي يتيم

گفته شد تبادل لينک با سايت هاي مشابه بسيار با اهميت است. نکته قابل اعتناي ديگر وجود لينک بين صفحات مختلف يک سايت است. صفحات نبايد کاملا مستقل باشند و بايد چند صفحه ديگر از سايت به آن صفحه لينک داشته باشند و همينطور هر صفحه نيز حاوي لينکهائي به صفحات ديگر باشد. صفحه اي که فاقد لينک ورودي باشد اصطلاحا orphan يا يتيم خوانده مي شود. پس نگذاريد صفحه هايتان يتيم شوند! درباره لينک هاي شکسته نيز در بحث افزايش ترافيک سايت نکات لازم ارائه شده است.

 

ساير نکات کليدي

  • تهيه نقشه سايت دقيق
    - Update کردن صفحه های سایت
    - عدم استفاده از Flash در سایت
    - طراحی ساده و زیبا
    - از Cloaking اجتناب کنید.
    اینکه صفحه ای با یک سری مطالب و ا طلاعات به موتورهای جستجوگر ارائه کنید و یک صفحه کاملا" متفاوت به User نشان بدهید Cloaking نامیده می شود این کار به نوعی فریب موتورهای جستجو گر محسوب می شود ولی موتورهای جستجو گر خیلی زود به این روش استفاده شده پی می برند و از ادامه فعالیت سایت جلوگیری خواهند کرد.
    - عدم كپي برداري از سايتهاي ديگر
    مطالب و متن سایتهای دیگر را برای سایت خود کپی برداری نکنید. این کار غیر قانونی است و موتورهای جستجوگر به سرعت متوجه آن خواهند شد و ممکن است از ادامه فعالیت سایت شما جلوگیری به عمل آورند.

 

در آخر می توان به این نکته اشاره کرد که به طور کلی با افزایش مطالب مفید و محتوی با ارزش در یک سایت می توان به پیشرفت سایت کمک کرد.

 

 

لیست مطالب مرتبط

آموزش روش موثر کد نویسی در سئو

معرفی ابزارهای جدید و کارامد سئو

اشتباهات رایج سئو – آموزش کاهش رتبه سایت / اسپم شدن

روشهای کدنویسی موثر در سئو و بهینه سازی ,افزایش بازدید و رتبه وبسایت بسیاری از وبمسترها بر این باور هستند که آغاز سئو و بهینه سازی وبسایت ها از زمانی است...

وبمسترها، بازاریاب ها و مدیران سایت های تجاری باید خود را با این آهنگ شتابان هماهنگ سازند. در این مقاله قصد دارم برخی ابزارهای جدید و کاملاً کارامد سئو را به شما معرفی کنم.

در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم که چگونه رتبه سایت را در گوگل و سایر موتورهای جستجو کاهش دهید، وارد لیست سیاه (Black List) سازید و در نهایت اسپم کنید


 

 

 
هاست لینوکس خرید هاست لینوکس خرید سرور مجازی خرید هاست لینوکس ارزان