معرفی الگوریتم Top Heavy گوگل برای مبارزه با تبلیغات وب

 

در صورتی که اخیرا تغییراتی در رتبه­ بندی سایت شما در گوگل بوجود آمده، دلیل این موضوع می­تواند بروزرسانی الگوریتم چیدمان صفحه گوگل باشد. گوگل در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ ( ۶ فوریه ۲۰۱۴) نسخه جدیدی از الگوریتم های مبارزه با سایت های فریب آمیز خود را با نام الگوریتم چیدمان صفحه یا Top Heavy منتشر کرد.

اولین نسخه الگوریتم Top Heavy در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۲ منتشر شد و نسخه دوم این الگوریتم در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۲ منتشر گردید. نسخه سوم این الگوریتم که به تازگی منتشر شده است به نسبت نسخه­ های قبلی تغییرات قابل توجهی داشته و به نظر می­رسد که گوگل در ادامه بررسی وضعیت وب سایت­ها از نظر نحوه نمایش در موبایل، در نسخه جدید به این موضوع نیز اهمیت خاصی داده است.

الگوریتم top heavy با نام دیگر page layout ، با تبلیغات سنگین و زیاد بالای وب سایت مبارزه می کند.سایت هایی که محتوای اصلی صفحات آنها، در پایین تبلیغات زیاد، گم شده است، ممکن است توسط این الگوریتم دچار افت شوند.

عملکرد این الگوریتم به خصوص برای سایت های فارسی زبان همچنان ضعیف است و سایت های زیادی با تبلیغات بسیاری سنگین بنری و پست ثابت، همچنان در صدر نتایج هستند و کوچکترین افتی نداشتند.طبیعی است، گوگل صرف داشتن تبلیغات زیاد در بالای وب سایت ها، خصمانه برخورد نمی کند.گوگل همه فاکتور ها را در کنار هم قرار می دهد، و سپس قضاوت می کند.وقتی می بیند، سایتی فاکتور های مثبت زیادی دارد، صرف تبلیغات سنگین در بالای سایت، آن را جریمه نمی کند(به صورت الگوریتمی) .لذا تبلیغات زیاد در بالای وب سایت ها، تنها یک فاکتور منفی است(با وزن نسبتا زیاد) که از سال ۲۰۱۲ (خرداد و تیر ۹۱) به جمع سایر فاکتور های منفی رتبه بندی گوگل پیوست.

این الگوریتم، تبلیغات زیاد بالای سایت را مورد هدف قرار می دهد.نه تبلیغات کل وب سایت .هدف این الگوریتم آزار و اذیت وب مستران و صاحبان وب سایت ها و کاهش درآند آنها نیست.این الگوریتم تا می تواند، محتاطانه با وب سایت ها برخورد می کند و رسالت آن، دادن رتبه بهتر(در کنار سایر فاکتور های سئو) به سایت هایی است، که محتوایی که کاربر به دنبال آن است را بهتر و بالاتر و راحت تر، به کاربر نشان می دهند.

شاخص تبلیغات زیاد در بالای وب سایت چیست؟

خودتان را جای کاربر بگذارید و ببینید ، چقدر راحت می تواند محتوای مورد نظر خود را پیدا کند.همینطور از دیگران این سوال را بکنید.چون خود شما، به ساختار وب سایت خود آشنا هستید و نمی توانید کاملا از نگاه دیگران قضاوت کنید.

اگر به خاطر تبلیغات سنگین و زیاد، دچار افت شدیم چه کار کنیم؟

بعد از اصلاح ساختار سایت، فقط صبر کنید.ممکن است چند روز تا چند هفته ، بازگشت شما به رتبه قبلی به طول بینجامد.

آیا این الگوریتم، با سرعت لود صفحات، ارتباط دارد؟

خیر.هیچ ارتباطی ندارد.سرعت بارگذاری صفحات، یک فاکتور دیگر سئوست.

 

برخی افراد تصور می کنند، چون ۵ الی ۱۰ بنر در بالای وب سایت خود دارند، در خطر افت رتبه به خاطر این الگوریتم گوگل هستند.اگر شما هم چنین تصوری دارید، در اشتباه هستید.صرف داشتن تبلیغات بنری در بالای سایت، مورد جریمه این الگوریتم واقع نمی شوید.اندازه بنر ها و کادر های تبلیغاتی که می تواند پست ثابت هم باشد، تاثیر گذارند و ملاک اصلی، گمراه نکردن کاربر به دلیل تبلیغات در بالای وب سایت و اسکرول زیاد است.

مت کاتز در تصویری که در وب سایت شخصی خود منتشر کرده است، تاثیر این الگوریتم در نتایج گوگل بر روی یکی از وب سایتهایی که از طرف این الگوریتم جریمه شده است را نشان داده است. خط نارنجی رنگ مربوط به سال گذشته و خط آبی مربوط به سال جاری است.

 

همانطور که در تصویر مشخص است، بازدید سایت فوق پس از اعمال جریمه از طرف این الگوریتم نزدیک به صفر رسیده است.

برخلاف سایر الگوریتم­های مبارزه با سایت­های فریب آمیز گوگل، بیشترین تاثیر الگوریتم چیدمان صفحه بر روی سایت­هایی بوده که از زبان انگلیسی استفاده نمی­کنند. به همین جهت با بررسی نرم افزار تحلیل­گر و آمار سایت خود می­توانید تاثیر این الگوریتم بر روی رتبه­ بندی سایت خود را مشاهده نمایید.

یکی از مسائلی که متاسفانه اکثر مدیران سایت­های فارسی به آن توجه نمی­کنند چیدمان اطلاعات مختلف در صفحه و نحوه ارائه اطلاعات به کاربر است. وجود تبلیغات ناخواسته در بخش­های مهم سایت درست است که در کوتاه مدت برای مدیر سایت درآمدزایی خواهد داشت اما به مرور باعث افزایش نارضایتی کاربران شده و بازدید سایت را کاهش خواهد داد.

با توجه به تغییرات جدیدی که گوگل در زمینه بررسی وضعیت وب سایت­ها در موبایل و همچنین الگوریتم چیدمان صفحه ارائه کرده است به نظر می رسد که در ادامه سیاست­های کاهش وزن پارامترهای مرتبط با پیوند، این بار گوگل تمرکز خود را بر روی تجربه کاربری قرار داده است. قطعا سایت­هایی که محتوای مفید و مناسب به کاربران ارائه نمی­دهند نیز شامل این جریمه گوگل خواهند شد.

ایجاد محتوای مناسب، طراحی قالب سبک و سریع برای وب سایت، تولید محتوای مناسب و سازگاری با سیستم­های مختلف می تواند تاثیر بسیار مناسبی برای کاربران ایجاد نماید و نهایتا به افزایش رتبه­بندی سایت شما در گوگل نیز کمک کند. بنابراین استفاده از بنرهای تبلیغاتی در بخش­های مختلف سایت (بخصوص بخش بالای صفحه) نه تنها درآمد مناسبی برای شما به همراه نخواهد داشت بلکه باعث خواهد شد که میزان محبوبیت و رتبه سایت شما در گوگل نیز کاهش پیدا کند.

 

لیست مطالب مرتبط

معرفی الگوریتم کبوتر گوگل

آشنایی با الگوریتم گوگل پاندا

الگوریتم مرغ مگسخوار را بشناسیم

بیشتر مباحث مطرح شده در مورد این الگوریتم به موضوع ارتباط محلی بین صفحات اینترنتی، خوشه بندی مطالب وب و ...

«گوگل پاندا» (Google Panda) سلسله تغییراتی است که از اواخر فوریه 2011 (اسفند 1389) در الگوریتم نمایش نتایج جستجو در گوگل اعمال شد و همچنان ادامه دارد.

مرغ مگسخوار گوگل، بنا بر اعلانات گوگل، نتایج جستجوی گوگل را بهینه سازی نموده است و همچنین در آن قابلیت جستجوی موبایل و جستجو توسط صدا سازگاری شده است.