تاثیر بهبود UX در سئو سایت

بزرگترین چالش کسب‌وکارهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است. با این فرض که شما محصول یا خدماتی عالی که مورد نیاز مردم هست، ارائه می کنید یکی از بهترین راه ها برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری این است که اطمینان حاصل کنید بازدیدکنندگان سایت شما به سرعت و آسانی می‌توانند آنچه به دنبالش هستند را پیدا و سپس آن را خریداری کنند.

دو عامل مهم در موفقیت طراحی سایت بحث سئو و تجربه ی کاربری است. سئو یا بهینه سازی سایت به مجموعه عملکردهایی گفته می شود که شما بتوانید سایت خود را در رتبه های بالاتر موتورهای جستجو قرار دهید اما تجربه ی کاربری User Experience روشی است که باعث می شود کاربران در سایت شما بیشتر بمانند و تجربه ی خوشایندی از آن کسب کنند. به همین سبب برای این که یک سایت هم مورد پسند کاربران و هم مناسب موتورهای جستجو باشد یک سری تضادها و تشابه هایی بین ux و seo به وجود می آید که می توان گفت همراه داشتن هر دوی آن ها کاری دشوار و اساسی است. این جاست که اهمیت ux در سئو و این که چقدر تجربه ی کاربری در سئو سایت می تواند موثر باشد ، مشخص می شود.

**** تجربه خوب کاربر در سایت باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود، و اما نادیده گرفتن آن مشکلات بزرگی را برای شما به بار خواهد آورد. در ادامه با ارائه نکات شما را در بهبود تجربه کاربری وب سایتتان یاری خواهیم کرد.

 

*** فاکتور های رتبه دهی گوگل همواره تغییر می کنند و این موضوع که گوگل آن ها را رسما بیان نمی کند، جای زیادی برای شک و ابهام برای سئو کاران باقی می گذارد.

امروز قراره براتون از تاثیر تجربه کاربری یا UX در رتبه بندی گوگل در جستجو ها پرده برداری کنیم. اگر سئو برایتان مهم باشد مطمئنا این خبر جدید برایتان نکته ای کلیدی خواهد بود.

چرا که فاکتور های جدیدی که در امتیاز دهی گوگل پیدا می شوند، تا مدت کوتاهی بعد از پیدا شدنشان، تاثیر فوق العاده زیادی دارند و معمولا سایت هایی که زودتر از بقیه از آن ها بهره می برند، جهش بسیار خوبی در رتبه آنها در جستجو های گوگل مشاهده می شود. مطمئنا با در نظر نگرفتن این موضوع، ترافیک زیادی را از دست خواهید داد. پس توصیه می کنم این مقاله را با دقت تا انتها بخوانید و هرچه سریعتر به آن عمل کنید.

افراد دقیقا چه چیزی  را در وب سایت می خوانند :

اگر فکر می کنید که افراد بیشتر یا حتی نصف مطالب وب سایت  را می خوانند، زیاد از حد روی آنها حساب باز کرده اید. مطالعات بر روی عادت های خواندن محتوای وب سایت ها نشان می دهد که افراد زمان کافی برای خواندن درست هر کلمه ، پاراگراف یا صفحه صرف نمی کنند. در عوض، نگاهی سطحی و گذرا به محتوای وب سایت دارند.

یک مطالعه مربوط به بیش از یک دهه پیش نشان داد که افراد محتوا را کلمه به کلمه نمی خوانند و تنها آن را اسکن می کنند. مطالعات اخیر در سال ۲۰۱۳ با مشاهده این پدیده نتیجه مشابهی گرفتند.

با مشاهده این مطالعات می توان نتیجه گرفت که بسیاری از محتوای وب سایت شما خوانده نمی شوند و در بهترین حالت افراد تنها آن را یک بررسی اجمالی می کنند.

از پاراگراف های کوچک و کوتاه استفاده کنید

زمانی که محتوا را در صفحات می چینید ، مطمئن شوید که از پاراگراف های کوچک و کوتاه استفاده می کنید. هر دو مطالعه فوق در یافتند که بازدید کنندگان شما مطالب را کلمه به کلمه نمی خوانند.

مطالبی که بصورتی قالب بندی شده اند و  دارای پاراگراف های بزرگ و طولانی هستند برای یک نگاه انداختن سطحی مناسب نیستند. وقتی پاراگراف ها طولانی باشند خوانندگان از ماندن در وب سایت دلسرد می شوند. این امر به دلیل نوع روشی است که صفحات وب را می خوانند.

وقتی خوانندگان مطالب بطور سطحی به آنها نگاه می اندازند، سعی دارند  اطلاعات را از محتوا بیرون بکشند به طوری که  به آنها کمک کند تصمیم بگیرند که آیا می خواهند به خواندن مطالب ادامه بدهند یا خیر. پاراگراف های طولانی تر اجازه این کار را به آنها نمی دهد اما پاراگراف های کوتاه آنها را قادر می سازد  حس بهتری از کیفیت محتوای  وب سایت داشته باشند.

برای مثال  وب سایت National Geographic وب سایتی با پاراگراف های کوتاه  است. پاراگراف های این سایت به ندرت از سه جمله تجاوز می کنند. این حالت برای یک نگاه اجمالی بسیار مناسب است.

استفاده از نشان گرهای نقطه ای

زیبایی استفاده از این شنان گرها در این است که آنها چشم ها را مستقیما به سمت مطالبی هدایت می کنند که خواندشان آسان است. زیرا بصورت متوالی و با طول کوتاه ارایه می شوند و گزینه ای ایده آل برای روشی است که بازدیدکنندگان محتوا را می خوانند.

وب سایت Copyblogger  توصیه می کند از این نشان گرهای نقطه ای استفاده کنید، چرا که افراد پست ها،صفحات،مقالات و غیره را متفاوت با  آیتم های دیگر   می خوانند.

مطالبی باید به گونه ای ارایه شوند که در چند دقیقه اطلاعات زیادی را به بازدیدکنندگان بدهد به دلیلاینکه افراد مطالب را به طور کامل نمی خوانند،. نشان گرهای نقطه ای این کار را بطور کامل انجام میدهند.

همچنین تاکید می شود که نشان گر های نقطه ای نباید طولانی شوند و همانطور نباید جملات یا قطعات طولانی برای هر نشان گر قرار دهید چرا که از هدف اصلی آن  دور خواهید شد. هر چه مطالب نشان گر نقطه ای کوتاه تر باشد برای خواندن بهتر است.

یکی از بهرین مکان ها برای مشاهده چگونگی استفاده از نشان گر های نقطه ای سایت های تجاری همانند Flipkart است. به عنوان نمونه در این لینک ،مشخصات گوشی موبایل سامسونگ را مشاهده می کند که با استفاده از نشنان گر های نقطه ای خصوصیات آن ارایه شده است.

استفاده از عنوان و عنوان فرعی  

این گزینه ها برای جدا کردن محتوا به بخش هایی که به راختی قابل خواندن باشند و بخش های قابل هضم عالی هستند. به علاوه عنوان ها و عنوان های فرعی  به عنوان پیش نمایش کوچک از بخش بعدی محتوا هستند،بنابراین این امکان خوانندگان را قادر می سازد به سرعت دریابند بخش بعدی در چه زمینه ای  است و تصمیم بگیرند که به خواندن ادامه بدهند یا خیر.

مطالعات نشان می دهد که بسیاری از بازدید کنندگان وب سایت ها، بیشتر عناوین را می خوانند. این مطلب نیز همان نتایج مطالعات پیشین را اثبات می کند، مبنی بر اینکه بازدیدکنندگان تنها نظری سطحی به مطالب می اندازند.

طبق گزارش واشینگتن پست،۶۰ درصد افراد تنها عناوین صفحات را می خوانند و فرقی نمکند بر روی کامپیوتر دسک تاپ یا موبایل بخوانند.

این مطلب اشاره به توجه کم بازدیدکنندگان و کاربران به وب سایت ها دارد.  بسیاری از افراد تنها عناوین را می خوانند، کار شما به عنوان یک طراح این است که مطمئن شوید عناوین مطالب شما چیزی را که کاربران انتظار آن را دارند بطور واضح به آنها ارایه می کند، در غیر اینصورت ممکن است کاربران تمایلی نداشته باشند تا بیشتر در مطالب وب سایت شما عمیق شوند.

یک نمونه از سایتی که با عناوین بسیار کار می کند وب سایت Listverse  است. در این وب سایت خواهید دید که چگونه وب سایت ها با از استفاده از عناوین واضح پیش نمایشی از محتوایی که دارند را ارایه می کنند. زمانی که شخصی به سمت پایین اسکرول می کند, عناوین فرعی دقیق تر مشخص می کنند که هر بخشی چه محتوایی را پوشش می دهد.

بهبود UX با قطعه بندی محتوای وب سایت

راز اینکه بتوانید به یازدید کنندگان وب سایت محتوای بهتری نشان دهید این است که این کار را  همانطور انجام دهید که  کاربران بصورت ذاتی به دنبال آن هستند. یعنی قطعه بندی. محتوای شما قرار است وارد جنگ سختی در محیط اینترنت شود، لذا عدم قطعه بندی وب سایت مطمئنا باعث می شود افراد کمی مطالب وب سایت  شما را بخوانند.

این مطلب به معنی  مراجعه کمتر،کاربر و مشتری کمتر است، بطوری که ممکن است حتی افرادی مطالب مربوط به فروش شما را نخوانند و این به معنی از دست رفتن  یک فروش  است و ، یا حتی ممکن است بازدیدکننده دیگری از خواندن بلاگ شما امتناع کند و این معنی عدم ثبت نام کاربران در وب سایت شماست. بطور خلاصه، عدم قطعه بندی محتوای وب سایت به خروجی ضعیفی خواهد داشت.

قطعه بندی افراد را تشویق می کند تا محتوای وب سایت را همانطور که مستعد خوانده شدن هستند بخوانند، که همان نگاهی سطحی و اجمالی است. در مقابل این حقیقت مقاومت نکنید، مطالب را با هم در پاراگراف های طولانی تر دسته بندی  نکنید و انتظار نداشته باشید که افراد مطالبتان را کلمه به کلمه بخوانند.

حقیقت این است که افراد نه تنها زمان زیادی را برای خواندن محتوای وب سایت صرف نمی کنند. کار شما به عنوان یک طراح این است که توجه به این نکته را بیشتر کنید و کاربران را ترغیب کنید که مطالب را بخوانند و تا حد ممگن در وب سایت بمانند. ان کار را تنها با قطعه بندی می توانید انجام دهید.

اهمیت ux در سئو UX و SEO

بسیاری از کارشناسان سئو معتقد هستند که در آینده ای نه چندان دور بحث seo به سمت ux بودن پیش می رود و دیگر این ترفندها و الگوریتم ها پاسخ گوی مناسبی برای کسب رتبه ی بهتر در موتورهای جستجو نیستند. بنابراین با توجه به اهمیت تجربه ی کاربری در سئو باید هر چه سریع تر سایت های خود را بر اساس نیاز و تجربه کاربری طراحی نماییم تا ترافیک سایت خود را از دست ندهیم.

Ux سایت را بر اساس تجربه ی کاربری و احساسات و نیازهای آن ها طراحی می کند تا کاربران بتوانند تعاملات بیشتری با سایت برقرار نمایند و در هربار استفاده تجربه ی رضایت بخشی کسب کنند. حال فرض کنید سایتی کاملا مطابق با روش های تجربه ی کاربری طراحی شده باشد اما استانداردهای سئو را رعایت نکرده است، در این صورت موتورهای جستجو آن را در رتبه های بالای نتایج جستجو قرار نمی دهند بنابراین ممکن است این سایت هیچ وقت برای کاربران شناخته نشود و حتی اگر کاربری نیز وارد این سایت گردد از آن جایی که سایت بهینه و سریع نیست به زودی از آن خارج می شود.

پس اگر سایتی مناسب کاربران بوده اما بر خلاف قوانین و استانداردهای موتورهای جستجو باشد، در این صورت با کاهش نرخ تبدیل رو به رو شده که اصلا برای سئو سایت خوب نیست. به این دلیل که یکی از فاکتورهایی که سئو بررسی می کند، میزان ماندگاری کاربران در سایت و بررسی دلایل خروج آن ها است.

حال برعکس این قضیه را تصور کنید، که سئو سایت بالا بوده اما مطابق با تجربه های کاربری طراحی نشده است. در این صورت با این که سایت در بالاترین نتایج جستجو قرار گرفته است اما کاربر در هنگام ورود به این سایت بر اساس انتظاراتی که دارد با یک گرافیک نامناسبی مواجه شده و دیگر نمی تواند با سایت ارتباط مناسبی برقرار نماید، در این صورت سایت برای او جذاب نبوده و آن را ترک می کند. پس به این ترتیب نرخ تبدیل کاهش یافته و کم کم سایت رتبه و اعتبار خود را در موتورهای جستجو از دست می دهد.

۶ نکته مهم در طراحی تجربه کاربری سایت (Web UX)

موارد مختلفی بر روی تجربه کاربر در هنگام استفاده از یک سایت اثر می گذارد و امروزه بهبود تجربه کاربری به امر مهمی در طراحی سایت تبدیل شده است. گوگل نیز در چند سال اخیر به کیفیت تجربه کاربری سایت ها اهمیت بیشتری داده و رتبه سایت هایی را که تجربه بهتری به کاربران خود ارائه می دهند را در صفحه نتایج جستجو ارتقا می دهد. در واقع تجربه کاربری سایت هم اکنون فاکتور مهمی در سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) محسوب می شود. در ادامه به ۶ نکته مهم برای بهبود تجربه کاربری سایت ها اشاره شده است:

۱- اهمیت محتوا در تجربه کاربری سایت

محتوای سایت به مجموعه مطالبی گفته می شود که موجب اطلاع بازدیدکننده از حوزه ی فعالیت، محصولات، خدمات و … آن سایت می شود. محتوای سایت فرمت های مختلفی مانند: متن، عکس، صوت، ویدیو، فایل PDF و … دارد که هر کدام کاربرد مختص خود را دارند. پس از سال ۲۰۱۱ و با آپدیت الگوریتم های موتور جستجوی گوگل، تولید محتوای با کیفیت برای سایت اهمیت زیادی پیدا کرد و بازاریابی محتوایی در اینترنت به سرعت رشد کرد. سایت ها برای جذب کاربران و ایجاد تعامل با آن ها نیاز به تولید محتوای با کیفیت دارند، اینگونه با ایجاد ارزش برای مخاطبان خود فرآیند فروش محصولات و خدمات‌شان را نیز ساده تر می کنند.

آموزش نحوه تولید محتوا صحیح : تولید و تغییر محتوا

۲- تاثیر لحن یا شیوه بیان مطالب در تجربه کاربری سایت

داشتن لحن یا شیوه بیان یکسان در ارائه محتوا و پیام به مخاطبان سایت، اهمیت زیادی داشته و رعایت پیوستگی لحن در سراسر محتوای سایت امری ضروری است. استفاده از لحن مناسب ارتباط مستقیمی با نوع مخاطبان هدف سایت دارد، برای مثال اینکه اکثر مخاطبان سایت را نوجوانان محصل تشکیل می دهند یا مدیران شرکت ها، به کلی بر روی لحن و شیوه بیان مطالب تاثیر می گذارد.

۳- کاربرد پذیری سایت

کاربرد پذیری یک سایت به طور ساده به معنای آن است که:

کاربر بتواند بدون مشکلی فعالیت مورد نظر خود را در سایت انجام دهد

کاربرد پذیری با تجربه کاربری (UX) تفاوت داشته و به گونه ای زیر مجموعه آن است. طراحی تجربه کاربری (UX) مفهوم کلی تری بوده و یک سایت زمانی می تواند تجربه کاربری خوبی داشته باشد که برای کاربر خود کاربرد پذیر نیز باشد.

۴- تاثیر برندینگ در تجربه کاربری سایت

هر سایتی به بازدیدکنندگان خود احساس خاصی را منتقل می کند. این احساس در واقع همان جز اصلی برندینگ سایت در فضای آنلاین است. اینکه کاربر با ورود به سایت و مشاهده صفحات مختلف آن چه احساسی را تجربه می کند، احساساتی مانند: سرعت، سادگی، کیفیت، زیبایی هنری، تجمل و … همگی بر روی برندینگ سایت تاثیر می گذارند. اگر سایتی برندسازی اینترنتی مناسبی داشته باشد، کاربران آن را به خاطر خواهند سپرد و در آینده دوباره از آن بازدید می کنند و احتمال اینکه مشتری محصولات و خدمات آن سایت شوند نیز افزایش می یابد.

راجع به ” دیجیتال برندینگ ” بیشتر بدانید!

۵- اهمیت عکس و ویدیو در تجربه کاربری سایت

محتوای تصویری سایت از جمله عکس، ویدیو، انیمیشن و … در کمک به فهم مطالب و هدف سایت توسط کاربران بسیار موثر می باشد. رعایت کیفیت و استانداردهای گرافیکی در محتوای تصویری سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که متاسفانه بسیاری از صاحبان سایت ها زمان کافی را به آن اختصاص نمی دهند. محتوای تصویری نسبت به محتوای متنی، تاثیر و نفوذ بیشتری بر ذهن کاربر داشته و در نتیجه گیری وی از اینکه آیا سایتی تجربه و حس خوبی را به او ارائه داده یا نه، به شدت موثر است.

۶- لزوم طراحی صحیح فرآیندهای سایت

طراحی فرآیندهای یک سایت شامل بخش های مختلفی بوده و با توجه به موضوع آن سایت متفاوت می باشد. برای مثال کاربر در یک سایت فروشگاه اینترنتی باید چه مراحلی را طی کند تا کالای مورد نیاز خود را خریداری کند، یا یک فرد در سایت دانلود نرم افزار باید از چندین صفحه عبور کند تا نهایتا به لینک اصلی دانلود برسد. طراحی ساده و استاندارد فرآیندهای سایت نقش مهمی را در رضایت کاربران ایفا کرده و اگر به درستی طراحی نشود، موجب منصرف شدن درصد زیادی از کاربران از تکمیل فرآیند و به طور مثال انصراف از خرید خواهد شد.

برای یادگیری بهتر مقاله ” موفقیت در طراحی سایت ” را مطالعه کنید!

*** رعایت ۶ نکته ذکر شده در بالا می تواند در بهبود کیفیت تجربه کاربری سایت ها تاثیر مثبتی بگذارد و فرآیند تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریان بالقوه و تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران نهایی را تسهیل نماید.

نتیجه نهایی

  • این احساس کاربر هست که موجب میشه کاربران در داخل سایت شما مدت زمان بیشتری وجود داشته باشند و این احساسات شامل چه چیزى میشود ؟
  • چقدر سایت شما موجب می شود که کاربر رضایت داشته باشد؟
  • چقدر سایت شما موجب می شود که کاربر به نتایج خود برسد؟
  • چقدر سایت شما روی بینایی و سلیقه شخص تاثیر گذاشته؟
  • و…

***** همه این جواب ها به طراحی ux ختم می شود