معرفی ابزارهای جدید و کارامد سئو

 

هر چند به کارگیری سئو در یک سایت، با ظرافت های فراوانی همراه است ولی خوشبختانه کاربران می توانند از ابزارهای گوناگونی که در این خصوص، توسط کارشناسان و شرکت های مختلف تولید و طراحی شده، بهره ببرند.

 امروزه «سئو» با همه تکنیک های ریز و درشت آن، به یکی از دغدغه های اصلی مدیران سایت ها تبدیل شده است.
 
هر چند به کارگیری سئو در یک سایت، با ظرافت های فراوانی همراه است ولی خوشبختانه کاربران می توانند از ابزارهای گوناگونی که در این خصوص، توسط کارشناسان و شرکت های مختلف تولید و طراحی شده، بهره ببرند.
 
مهم این است که افراد بتوانند از بین انبوه ابزارهای موجود، بهترین موارد را انتخاب کنند تا از سردرگمی ناشی از گردش بین نرم افزارهای مختلف رها شوند.
 
از سوی دیگر، صنعت سئو و جنبه های وابسته به آن، به سرعت در حال رشد و تغییر است.
 
وبمسترها، بازاریاب ها و مدیران سایت های تجاری باید خود را با این آهنگ شتابان هماهنگ سازند.
 
در این مقاله قصد دارم برخی ابزارهای جدید و کاملاً کارامد سئو را به شما معرفی کنم.

 
آنالیز کلیدواژه ای
 
یافتن کلیدواژه، آنالیز کلیدواژه یا تحقیق کلیدواژه ای (Keyword research) یکی از وظایف کارشناسان سئو است که طی آن باید با یافتن کلیدواژه های مناسب، سئوی سایت ها را بهبود بخشند.
 
سرویس تبلیغاتی گوگل (Google AdWords Keyword Tool) امروزه سردمدار ابزارهای keyword research به شمار می رود.
 
البته آن گونه که گوگل اعلام کرده، قرار است این سرویس به زودی بسته شود و به جای آن Keyword Planner شروع به کار کند.
  www.ParsCms.com
 
اگر شما به دنبال برنامه های بیشتری در این خصوص هستید، بد نیست از ابزار موجود در Google Suggest API از قبیل Ubersuggest استفاده کنید.
 
در این حالت کار شما بسیار ساده خواهد بود: کافی است از کلیدواژه های مورد نظرتان لیستی تهیه کنید و آنها را بر اساس محبوبیت جستجو نزد کاربران، اولویت بندی نمایید.
 
یک ترفند جالبی در اینجا وجود دارد که من در اختیار شما قرار می دهم و آن این که کلیدواژه های مورد نظرتان را در گوگل search نکنید بلکه آنها را در کادر گوگل تایپ کنید و ببینید ویژگی تکمیل خودکار (Autocomplete) گوگل چه کلماتی را لیست می کند.
 
در این صورت می توانید تقریباً دریابید که کاربران چه چیزهایی را جستجو می کنند.
 
Bing Webmaster Tools نیز ابزار مناسبی در خصوص آنالیز کلیدواژه ها است که با استفاده از آن می توانید میانگین رتبه کلیدواژه ها، تعداد کلیک های دریافتی و میزان اثرگذاری برخی کلمات کلیدی خاص را مشاهده کنید.
 

 
SEMrush رابط قدرتمندی دارد که میزان محبوبیت یک کلیدواژه نزد کاربران گوگل (چیزی که اصطلاحاً search volume نامیده می شود) را نشان می دهد.
 
Grepwords ابزار جالب دیگری است که در حوزه Keyword research عضو تازه واردی به شمار می رود.
 
در حال حاضر Grepwords در وضعیت بتا قرار دارد.
 
Searchmetrics نیز search volume را بر اساس الگوهای ترافیک خاص خود محاسبه می کند.
 

 
مشاهده شدن در جستجوگرهای اینترنتی
 
در زمینه رتبه بندی های طبیعی سایت ها، ابزار جالب توجه و مفید گوناگونی در وب یافت می شود.
 
اگر شما از یک سو در مکان های مختلفی کار می کنید و از سوی دیگر با داده های اندکی سر و کار دارید، اپلیکیشن های جمع و جوری همچون Search Latte می تواند برای شما مفید باشد.
 
با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود رتبه های کلمات کلیدی در کشورهای مختلف را با سرعت و به آسانی بررسی کنید.
 
Getstat ابزار عالی دیگری برای آن دسته از وبمسترهایی است که مایلند گزارش های دقیق و مشروح و نیز هشدارهای مفید و کارامد دریافت کنند.
 
این ابزار می تواند اطلاعات را در سطح منطقه ای گرداوری و رتبه بندی کند.
 
 

 
Advanced Web Ranking برنامه قدرتمندی برای برنامه ریزی، رتبه بندی محلی، پایش لینک ها (Link Monitoring) و تحقیق کلیدواژه ای (Keyword research) محسوب می شود.
 
استفاده از این ابزار در کنار پراکسی سرویس هایی همچون Trusted Proxies معجون ارزشمندی برای سئوکارها پدید می آورد.
 

 
استفاده از Bing SEO Analyzer در بینگ وبمستر تولز یک راه مناسب و سریع برای تشخیص مشکلات صفحات وب سایت به شمار می رود.
 
قدرت واقعی این ابزار از رابط کاربری آن ناشی می شود که نتایج را به گونه ای ساده و به دور از پیچیدگی های رایج در حوزه سئو به کاربر عرضه می کند.
 
Bing SEO Analyzer به طور گرافیکی، صفحاتی را که در حال آنالیز هستید نمایش می دهد و در این بین، هر مشکلی را که در این صفحات بیابد، برجسته می سازد.
 

 
Moz.com که کاری است از شرکت موز دات کام، با خزنده های وب سر و کار دارد.
 
این ابزار تقریباً هفته ای یک بار اطلاعات جدیدی از بررسی (crawl) سایت به دست می دهد.
 
استفاده از Moz بسیار آسان است.
 
رابط بصری آن به ویژه برای تازه کارهای سئو بسیار مناسب است.
 
SEO Spider برنامه کوچک دیگری است که بر رایانه یا مکینتاش نصب می شود و لینک ها، تصاویر، CSS، اسکریپت و اپلیکیشن های وب سایت را از دیدگاه «سئو» بررسی و تحلیل می کند.
 
 

 
اگر چه حق اشتراک سالانه آن، بیش از هزینه ای است که بابت استفاده از برنامه هایی همچون IIS SEO Toolkit باید پرداخت، ولی DeepCrawl می تواند در سایت هایی با میلیون ها صفحه نیز بخزد و از آنها اطلاعات مورد نظر را جمع آوری کند.
 
بسیاری از ابزارهای مشابه از این قابلیت محرومند.
 
 به عنوان مثال شما فقط با نگاه کردن به منابعی که Googlebot در سایت شما درخواست می کند، می توانید چیزهای زیادی از سئو متوجه شوید.
 
من توصیه می کنم برای این کار، نسخه رایگان Splunk را امتحان کنید. بدک نیست.
 
تحلیل لینک ها
 
امروزه با توجه به فعال شدن آپدیت پنگوئن گوگل، سرعت تغییر و تحول در تکنیک های سئو بیش از پیش افزایش یافته است.
 
تحلیل ارتباط یا پیوند (Link analysis) یکی از همین تکنیک ها است.
 
برخی افزونه های کروم نظیر Check My Links برای بررسی وضعیت لینک های صفحه و شناسایی لینک های شکسته و معیوب، به طور روزانه کاربرد دارد.
 
Redirect Path که کاری است از شرکت Ayima، هر نوع ریدایرکتی را که مرورگر درخواست بدهد، تحلیل و ثبت (log) می کند.
 
این ابزار موارد متضاد با سئو و به ویژه ریدایرکت 302 را شناسایی و برجسته می سازد.
 
 

 
در حوزه link data بازیگران قدری وجود دارد: Mozscape و Majestic SEO.
 
این دو در بخش link graph نیز سرشناس هستند.
 
اگر شما به استفاده از اکسل عادت دارید، با به کارگیری Links API Extension for Excel که کاری است از شرکت SEOgadget، می توانید منابع اطلاعاتی را به شیوه ای آسان تر مدیریت کنید.
 
اگر هم به ابزار جدید اکسلی علاقه دارید، پیشنهاد می کنم SEO Tools for Excel را نصب کنید تا با همه ویژگی های خارق العاده نسخه استاندارد اکسل آشنا شوید.
 
Ahrefs تازه وارد این عرصه است.
 
در این ابزار مانیتورینگ link data به سرعت انجام می شود.
 

 
برای هواداران زبان برنامه نویسی پایتون (Python) ابزار Pyscape گزینه مناسبی به شمار می رود.
 
این ابزار مشکل دریافت اطلاعات از Mozscape API را حل می کند.
 
هر کاربری که بتواند یک اسکریپت از پایتون را در موتور اجرای برنامه گوگل (گوگل اپ انجین - Google App Engine) اجرا کند، می تواند این ابزار را در چند دقیقه راه اندازی نموده و مورد استفاده قرار دهد.
 

 
گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید شرکتی که قرار بوده ترفیع سئوی سایت شما را به ارمغان آورد، دچار اشتباه هایی شده و به گونه ای لینک های شما را تنظیم کرده که رتبه بندی طبیعی سایت کاهش یافته است.
 
در این شرایط LinkRisk به عنوان یک ابزار قدرتمند و سریع  پویش لینک ها (Link Audit) می تواند به کار شما بیاید.
 
این ابزار علاوه بر شناسایی لینک های مشکوکی که احتمالاً حذف آنها ضروری است، قادر است در لینک سازی (link building) نیز برای شما مفید باشد.
 
رصد اجتماعی
 
Social Crawlytics ابزار تحلیلگر جالبی است که وضعیت اجتماعی (social) تک تک صفحات سایت را گزارش می کند.
 

 
در حوزه کانال های اجتماعی، Topsy ابزار محبوب من است: یک جستجوگر اجتماعی بلادرنگ که در آن می توان به صورت URL یا کلیدواژه دست به جستجو زد.
 
پاسخ ها نیز بر اساس اطلاعات موجود در «گوگل پلاس» و «توییتر» ارائه می شود.
 
Fresh Web Explorer نیز یکی دیگر از ابزار مورد استفاده در خصوص تحلیل بلادرنگ است.
 
با استفاده از این ابزار می توانید کلیدواژه های مورد نظر خود را تا چهار هفته قبل با هم مقایسه کرده و نتایج ارائه شده را با دیگر اطلاعاتی که از ابزارهای مختلف به دست آورده اید، ترکیب کنید.
 

 
امیدوارم این لیست بلند بالا به کار شما بیاید و شما با استفاده از آنها بتوانید سئوی سایت خود را بیش از پیش ارتقاء بخشید.
 
 
 

لیست مطالب مرتبط

آموزش روش موثر کد نویسی در سئو

اشتباهات رایج سئو – آموزش کاهش رتبه سایت / اسپم شدن

آشنایی با مفهوم سئو

روشهای کدنویسی موثر در سئو و بهینه سازی ,افزایش بازدید و رتبه وبسایت بسیاری از وبمسترها بر این باور هستند که آغاز سئو و بهینه سازی وبسایت ها از زمانی است...

در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم که چگونه رتبه سایت را در گوگل و سایر موتورهای جستجو کاهش دهید، وارد لیست سیاه (Black List) سازید و در نهایت اسپم کنید،

 هر چه یک سایت در صفحات اولیه نتایج قرار گیرد امکان دیده شدن و استفاده از آن سایت افزایش می یابد که این مسئله باعث بیشتر شناخته شدن سایت می گردد.