آشنایی با روش های آنالیز سایت های رقبا

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های روند سئوی هر وب‌سایتی، تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا است. این فرآیند، باید اهداف سئوی شما را تعیین کرده و به شما در تدوین استراتژی‌های کلیِ سئوی سایت‌تان کمک کند.

بسته به نوع، حوزه و چشم‌انداز کسب و کار، این تحلیل می‌تواند بسیار پیچیده باشد. چرا؟ زیرا عوامل و فاکتورهای بسیاری وجود دارند که در هنگام تحلیل و بررسی سئو سایت رقیب باید در نظر گرفته شوند؛ و اگر راستش را بخواهید در حال حاضر این فاکتورها، بیش‌تر از هر زمان دیگری هستند.

آنالیز سایت چیست؟

آنالیز سایت از کارهای مورد نیاز قبل از بهینه سازی سایت می باشد. با آنالیز سایت نقاط قوت و ضعف همه صفحات سایت مشخص خواهد شد بطوریکه بهینه سازی سایت بدون اینکه سایت آنالیز شود کاری بیهوده خواهد بود و ممکن است عواملی که باعث بهبود رتبه سایت و جذب کاربر به سایت شده است را از بین ببرند. آنالیز سایت به مدیران سایت نشان میدهد که چه کارهایی بر روی سایت صورت گرفته و چه نتایجی را در برداشته است.

با استفاده از آنالیز سایت میتوان تعداد بازدیدکنندگان سایت، میزان نمایش و کلیکها‎‎ی آگهیها‎‎ و هزینهها‎‎ی آنها، تعداد تبدیل بازدیدکننده به مشتری، محبوبترین صفحات وب، گزارش گوگل از نرخ جستجوی کلمات کلیدی، موارد مورد توجه کاربران و بازدیدکنندگان سایت، مدت زمان مشاهده سایت توسط بازدیدکنندگان، طرز تلقی بازدیدکنندگان نسبت به صفحات سایت و … را مشاهده نمود. در میان آنالیز صفحات سایت صفحه فرود نقش مهمی دارد زیرا اولین صفحه ای است که کاربر مشاهده میکند و چکیده ای از تمامی صفحات می باشد.

چگونه رقبای خود را آنالیز کنیم؟

۱-بررسی تعداد صفحات سایت

یکی از عواملی که نشان می‌دهد سایت، از سابقه و اعتبار خوبی برخوردار است و در زمینهٔ کاری خودش حرفی برای گفتن دارد، تعداد صفحات بالای سایت است. برای این‌ که ببینید تعداد صفحات سایت شما یا رقبایتان چندتاست، پس از عبارت site: آدرس سایت را بنویسید و در گوگل جستجو کنید؛ به این صورت: site:http://yourdomain.com رقمی که در صفحه جواب‌ها و پس از عبارت About آورده می‌شود، تعداد صفحات سایت را نشان می‌دهد.

۲-بررسی صفحه اصلی سایت رقبا

با تحلیل صفحه اصلی سایت رقبا می توانید اطلاعات مفیدی را بدست بیاورید . برای این کار اول عنوان صفحه را چک کنید. ببینید عنوان صفحه آن ها به چه صورت است؟ عنوان صفحه از چند واژه تشکیل شده است؟ آیا اسم سایت هم در عنوان وجود دارد و یا فقط کلمه کلیدی را مشاهده می کنید؟

فهرست اصلی سایت را نگاه کنید ببینید چه چیزهایی می بینید. دسته بندی مقالات با چه موضوعاتی است. بلوک بندی های صفحه اصلی به چه شکل است. پیشنهادهایی که در صفحه اول به کاربران و بازدیدکنندگان داده شده است به چه شکل است. هر آن چیزی که در صفحه اول می بینید را مد نظر قرار دهید.

۳-اعتبار دامنه

دامین آتوریتی (Domain Authority) که به آن اعتبار یا قدرت دامنه هم می گویند در واقع یک نمره کلی است که به سایت اختصاص می‌یابد و این رقم برای جستجوگرهای اینترنتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
دامین آتوریتی به عنوان یکی از ابزارهای بررسی قدرت وب‌سایت‌ها عددی بین صفر تا صد می گیرد. هر چه این عدد به صد نزدیک‌تر باشد، سایت از اعتبار بیشتری برخوردار است و بیشتر می‌تواند چشم موتورهای جستجو را به خود جلب کند، و هر چه این رقم به سمت و سوی صفر میل کند، اعتبار سایت کاهش می یابد. برای چک کردن Domain Authority سایت خود و رقبا می توانید به ابزار Open Site Explorer از سایت MOZ مراجعه کنید.

۴-بررسی سئو وبسایت رقبا

به دلیل اینکه سئو موضوعی عمومی است می‌توانید به راحتی از اقدامات رقبای خود در این حوزه باخبر شوید. در اینجا ما دو ابزار مفید را برای این کار به شما معرفی میکنیم ابزار Moz و SEMrush
بوسیله این دو ابزار قادر خواهید بود سئو رقبایتان را تحلیل کنید و ببینید آیا سایت موردنظر از لحاظ سئو در وضعیت خوبی قرار دارد یا خیر.
Moz اطلاعات کلی مانند آنچه در رتبه‌بندی دیدیم را عرضه می‌کند ولی SEMrush تعداد عبارات مورد توجه رتبه‌بندی را نشان می دهد.

توسط سایت SEMrush می توانید اطلاعات بیشتری در مورد بک لینک های ساخته شده در سایت های رقباتون به دست بیاورید. به طور مثال چند درصد از بک لینک های آن ها فالو یا نو فالو هستند. چه تعداد از بک لینک های آن ها از آی پی ها اختصاصی دریافت شده اند. یا اینکه پسوند دامین بیشتر سایت هایی که از آن ها بک لینک گرفته اند چه هست.
به قسمت ترافیک آنالیز این سایت مراجعه کنید اطلاعات نسبتا کاملی را در مورد ترافیک سایت مورد نظر در اختیار شما قرار می دهد. مثلا به شما نشان می دهد بیشترین ترافیک سایت مورد نظر از گوگل بوده یا اینکه به صورت دایرکت بوده است. همچنین در این قسمت می توانید از نرخ پرش و میزان ماندگاری کاربران در سایت مورد نظر هم تا حدود زیادی مطلع شوید. این سایت نسبت به سایت الکسا آمار واقعی تری در این خصوص به شما ارائه می کند.

۵-ایمیل مارکتینگ

برای اینکه بتوانید از آمار سایت های رقیب اطلاعات دقیق تری را بدست آورید می توانید از این ترفند استفاده کنید و ایمیل خود را در یکی از لندینگ پیج های رقبای خود قرار بدهید.
با این کارشما اطلاعاتی مثل اینکه رقبای شما چه زمانی، چه پیامی را و چگونه به مخاطبان خود ارسال می کنند. بدست می آورید. باید ببینید محتوای ایمیل خود را چگونه تنظیم می کنند! باید بدانید ایمیلی که برای مخاطبین خود ارسال می کنند چه قدر تاثیر گذار است؟
ایمیل هایی که به صورت اتوماتیک برای شما ارسال می شوند را به خوبی پیگیری کنید. شاید از هنگام عضویت در لیست ایمیل رقبای خود شروع شود. ممکن است در صورت دادن پاسخ مثبت به آن ها وارد قیف فروشی شوید و چیزهای زیادی دستگیرتان شود.
همچنین یکی از سرنخ‌های مهم در بحث ایمیل مارکتینگ، تعداد اعضای لیست گیرندگان ایمیل (Email list size) است. این‌که چند نفر ایمیل‌های خبرنامه شرکت رقیب را دریافت می‌کنند، می‌تواند حقایق بسیاری را برای شما آشکار سازد. البته این رقم ممکن است همیشه در معرض دید دیگران قرار نگیرد ولی کافی است به فرم Signup سایت دقیق شوید؛ شاید آنجا چیزی دستگیرتان شود.

 

۶-فعالیت در شبکه های اجتماعی

هر چه دادوستدها و تعاملات در شبکه‌های اجتماعی و به‌عبارت‌دیگر تعداد دنبال کنندگان برند در این شبکه ها بیشتر باشد، اهمیت، قدرت و اعتبار آن سایت و برند بیشتر خواهد بود. سعی کنید شبکه اجتماعی رقبایتان را زیر نظر گرفته و فعالیت هایشان را تحلیل کنید به طور مثال اینستاگرام
وارد شبکه های اجتماعی اینستاگرام رقبا شوید و اطلاعاتی مانند پست هایشان اختصاصی هستند یا اینکه همان مطالب و مقالات داخل سایتشان را در گذاشته اند؟ تعداد هشتگ های درج شده در پست هایشان را بررسی کنید. آیا تعداد لایک ها متناسب با فالوئرهایشان است یا خیر؟ فالوئرهایشان فیک است یا واقعی؟ را بدست آورید .
به این شیوه می توانید استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی آن ها را پیدا کنید.

۷-ترافیک سایت

هرکس که با الفبای کار در اینترنت آشنایی داشته باشد می‌داند که ترافیک سایت یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش محبوبیت و اعتبار سایت‌ها به شمار می‌رود‌. ابزارهای زیادی برای تعیین ترافیک وب‌سایت‌ها وجود دارد که البته در میان همه آن‌ها کم یا زیاد بی‌دقتی دیده می‌شود. هر چه رتبه و رنک سایت بالاتر باشد (یعنی رقم اختصاص‌یافته به آن کمتر باشد) ترافیک سایت بیشتر خواهد بود؛ و برعکس.

مزایای آنالیز

از مزایایی که آنالیز سایت به دنبال دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنالیز سایت باعث میشود رقبای خود را آنالیز کرده و میزان موفقیت و عوامل موفقیت آنها را دریابید و رفتار آینده آنها را پیش بینی کنید.
  • مشتریان خود را بررسی کرده و نیازهای آنها را دریابیم
  • تقویت کانال های ارتباطی با مشتریان
  • پیدا کردن نقاط ضعف سایت و بهبود آنها
  • بررسی تهدیدات رقبا
  • بررسی کیفیت سایت
  • اطلاع وضعیت بازدیدکنندگان، مخاطبان هدف خود
  • اطلاع از امنیت سایت و به کار گیری راهکارهای امنیتی و حفظ حریم شخصی کاربران

آنالیز سایت از دیدگاه های مختلف

باید در نظر داشت که ، تحلیل و آنالیز سایت از جنبه ها و دیدگاه های متفاوتی قابل بررسی است. به عنوان مثال یک برنامه نویس وب ممکن است نکاتی مانند سرعت لود صفحات، مقیاس پذیری، امنیت داده ها، تکنولوژی بکار رفته در سایت، طراحی پایگاه داده و... را به عنوان نکات مهم تحلیل سایت در نظر بگیرد و یک گرافیست به نکاتی مانند ترکیب رنگ، نوع فونت بکار رفته در صفحات، چیدمان محتوا، فاصله بین باکس های اطلاعاتی و... دقت کند و یک بازاریاب اینترنتی به نکاتی مانند صفحات فرود، فراخوان برای عمل، عضویت خبرنامه و... اهمیت دهد و یک کارشناس سئو نکات دیگری مانند سرعت لود صفحات، وجود تگ های توصیفی و... را مد نظر داشته باشد.

آنالیز سایت جز کارهای حرفه ای می باشد، بنابراین سعی کنید برای تحلیل و آنالیز سایت خود با افراد حرفه ای و باتجربه در این زمینه مشورت بگیرید و از نظرات آنها استفاده نمائید. در نظر داشته باشید که آنالیز و بررسی وضعیت سایت، از دیدگاه های مختلف بررسی می شود و نکاتی مانند تجربه کاربری، سئو و بهینه سازی سایت، گرافیک، سرعت و امنیت، سهولت کارکرد و... در آن اهمیت بالایی دارد. یکی از مهمترین راهکارها در آنالیز و تحلیل سایت، بررسی رفتارهای مخاطب و شناسایی نیازهای اوست. با استفاده از ابزارهای مناسب و همچنین انجام آزمایش ها و نظرسنجی های مناسب می توانید رفتارهای کاربران را آنالیز کرده و کیفیت سایت خود را بهبود بخشید.