روش کار الگوریتم RankBrain

RankBrain چیست؟

 RankBrain یک سیستم هوش مصنوعی است که برای بهبود عملکرد موتور جستجوی گوگل در زمینه ی شناسایی کوئری‌های وارد شده توسط کاربران استفاده می شود ، که توسط بلومبرگ گزارش شد و توسط گوگل نیز تایید شده است. بسیاری از جستجوهایی که در گوگل انجام می شود مفهومی هستند و به همین دلیل گوگل نیاز دارد الگوریتم جستجوی خود را بهبود دهد.

RankBrain یک الگوریتم یادگیری ماشین (Machin Learning) است که توسط گوگل مورداستفاده قرارگرفته است. هدف این الگوریتم به گوگل برای درک بهتر سوالات کاربران کمک می‌کند، مخصوصا سوا لاتی که گوگل قبلا با نمونه‌های مشابه آن‌ها را کمتر سروکار داشته است. این بدان معنی است که RankBrain تاثیر بسزایی در ۱۵% سوالاتی که روزانه در گوگل جستجو می‌شوند و گوگل پیش‌تر با سوالاتی مشابه آن‌ها مواجه نشده است، دارد؛ اما این بدان معنی نیست که این الگوریتم بر روی سوا لاتی که برای گوگل آشنا هستند و با سوالات مشابه آن به‌وفور سروکار دارد، تاثیری ندارد.
برخی واژگان در هنگام جستجوی یک مطلب در گوگل به‌صورت خودبه‌خود حذف می‌گردند و این امر به دلیل آن است که با حذف آن واژه گوگل مطلب مورد جست‌وجوی شمارا به یک مطلبی که معمولا توسط کاربران جستجو می‌شود نزدیک می‌کند، این باعث می‌شود که کاربر نتواند مطلبی را که موردنظرش است به‌درستی در میان نتایج جست‌وجو پیدا کند. برای مثال درگذشته اگر عبارت “How to beat Super Mario Brothers without cheats. را جست‌وجو می‌کردید گوگل به‌صورت خودبه‌خود کلمه without را حذف می‌نمود و این امر باعث می‌شد تا مطلب مورد جست‌وجو به‌کلی تغییر کند، اما امروزه با کمک الگوریتم RankBrain این امکان برای کاربران فراهم‌شده است تا نتایجی دقیق‌تر و مربوط به آنچه جست‌وجو می‌کنند، بیابند.
الگوریتم RankBrain تغییری در رتبه‌بندی نتایج جست‌وجوی گوگل ایجاد نمی‌کند و رتبه‌بندی‌ها طراحی سایت‌ های مختلف را تغییر نمی‌دهد، بلکه به گوگل برای درک بهتر مطلب مورد جستجو کمک می‌کند تا نتایج بهتری ارائه دهد مخصوصا هنگامی‌که مطلب مورد جستجو از کلمات نفی استفاده می‌کند مثل کلمه without (بدون) و not و … زیرا این‌ها کلماتی هستند که گوگل در گذشته آنها را حذف می‌نمود.

 

الگوریتم RankBrain قابلیت یادگیری (Learning) دارد

الگوریتم RankBrain آنچه را که کاربران معمولا جست‌وجو می‌کنید یاد می‌گیرد، این بدان معنی است که این الگوریتم به‌تدریج یاد می‌گیرد که کاربران معمولا دنبال چه مطالبی هستید و در هنگام جست‌وجوی ازآنچه پیش‌تر راجع به مطالب موردعلاقه کاربران آموخته، مطالب مرتبطی را پیشنهاد می‌دهد اما یادگیری این الگوریتم خیلی سریع نیست. داده‌های آن به‌صورت دوره‌ای عوض می‌شوند یا به عبارتی رفرش یا تازه می‌شوند با توجه به جستجوهای جدید کاربران، اما گوگل هنوز مشخص نکرده است که هرچند وقت یک‌بار این داده‌ها بهینه سازی می‌شوند اما معمولا این داده‌ها زمانی تازه می‌شوند که یک نمونه بهتر از نمونه موجود به وجود بیاید.

 

تاثیر گذاری الگوریتم RankBrain بر روی نتایج جستجوی گوگل

اثرات مستقیم

بسیاری از افراد که تصور می‌کنند الگوریتم RankBrain اثرات مستقیمی بر روی نتایج جست‌وجو دارد، اما باید به شما بگویم که به‌طور غیرمنتظره‌ای این باور غلط است و درواقع این الگوریتم تاثیر چندانی روی نتایج جست‌وجو و ترتیب قرارگیری آنها ندارد. گوگل بیان کرده است که این الگوریتم ازلحاظ اهمیت سومین پارامتر مهم در جست‌وجوی گوگل است اما تحقیقات نشان داده است که این الگوریتم نتایج جست‌وجو را جابه‌جا نمی‌کند و لزومی ندارد که تغییری در رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو ندارد.

زبان‌ها

الگوریتم RankBrain در تمام کشورها و بر روی جست‌وجوهایی به تمام زبان‌ها تاثیر می‌گذارد، درواقع طراحی این الگوریتم به‌گونه‌ای است که می‌تواند بر روی نتایج جست‌وجو در گوگل اثر بگذارد و زبان این جست‌وجو اصلا پارامتر تاثیر گذاری بر روی این الگوریتم نمی‌باشد.

تصورات غلط راجع به الگوریتم RankBrain

درباره الگوریتم RankBrain تصورات غلط فراوانی وجود دارد، برخی از رایج‌ترین این تصورات غلط که توسط گوگل لیست شده‌اند، در زیر آورده شده است:

تبلیغات

برخی طراحی سایت‌ ها هزینه‌های زیادی برای تبلیغات خود در گوگل می‌کنند اما این تبلیغات اثری بر روی الگوریتم RankBrain ندارد. این سایت‌ها نیز در نتایج سرچ کاملا مشابه سایت‌های عادی هستند و هیچ تفاوتی بین این سایت‌ها با سایر طراحی سایت‌ ها وجود ندارد خواه این سایت‌ها یک‌میلیون دلار برای تبلیغات خود در گوگل هزینه کنند، خواه هیچ هزینه‌ای نکنند. می‌توان گفت قوانین تبلیغات در گوگل به‌گونه‌ای است که نمی‌تواند اثری بر روی الگوریتم RankBrain بگذارد. علاوه بر این تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مثل Facebook و،Twitter هیچ اثری بر روی الگوریتم RankBrain ندارد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از مسائلی است که برخی افراد کنجکاو بودند که بدانند آیا بر روی سئو (SEO) اثر می‌گذارد یا خیر؟ اما کمپانی گوگل تصریح کرده است که اینکه یک وب‌سایت چند بار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌شده باشد و یا توسط کاربران به لیست موردعلاقه‌شان اضافه‌شده، این مسائل هیچ‌یک قادر نیستند که بر روی الگوریتم RankBrain تاثیری بگذارند.مسئولان گوگل بیان کرده‌اند که سیگنال‌ها و یا به عبارت بهتر داده‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی به حدی پیچیده و نویزی است که نمی‌توان آن‌ها را در جستجوی گوگل وارد کرد ازاین‌رو اشتراک‌گذاری‌ها در شبکه‌های اجتماعی در هیچ‌یک از دو روش سرچ معمولی گوگل و الگوریتم RankBrain اثری ندارند.

بازاریابی‌های اینترنتی

الگوریتم RankBrain بر روی بازارهای اینترنتی و رقابت‌های بسیار شدیدی که در این روش‌های خریدوفروش اینترنتی وجود دارد، تاثیر چندانی نداشته و درواقع تنها می‌توان گفت که این الگوریتم تنها زمانی کاربرد دارد که مطلب مورد جست‌وجو مطلبی باشد که به‌ندرت مورد جست‌وجو قرار می‌گیرد.

بهینه‌سازی یک سایت برای الگوریتم RankBrain

اگر از دید سئو (SEO) بخواهیم به الگوریتم RankBrain نگاه کنیم، باید بدانیم که این الگوریتم برخلاف سایر بخش‌های الگوریتم جستجو در گوگل به‌گونه‌ای است که نمی‌توان یک طراحی سایت را برای آن بهینه‌سازی انجام کرد. برای مثال در سایر بخش‌های الگوریتم مرکزی جستجو و رتبه‌بندی گوگل از طریق کلمات کلیدی، تگ‌های عنوان و تگ‌های تصاویر و … می‌توان برای بهینه‌سازی سایت و یا بالا بهتر کردن رتبه‌بندی آن استفاده نمود اما الگوریتم RankBrain ساختاری متفاوت دارد و کار با آن اندکی مشکل‌تر است.

مسئولین کمپانی گوگل بیان کرده‌اند که تنها یک‌راه وجود دارد که می‌توان به‌وسیله آن‌یک سایت را برای الگوریتم RankBrain بهینه‌سازی نمود و آن راه علی‌رغم باور عمومی، ساده‌نویسی و استفاده از زبانی ساده و طبیعی در نوشتار است. نوشتن به زبان ساده و طبیعی درواقع نوشتن به زبان طبیعی انسان‌های عادی است، این بدان معنی است که اگر در نوشتن مطالب سایت خود از زبان ساده استفاده کنید می‌توانید سایت خود را برای الگوریتم RankBrain بهینه‌سازی نمایید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید بررسی کنید که آیا مطالب طراحی سایت شما با زبانی ساده و طبیعی نوشته‌شده‌اند یا خیر آن است که مطالب را برای خود یک‌بار بخوانید. آنچه باعث می‌شود که مطالب موجود در یک سایت غیرطبیعی به نظر برسند استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی درون‌متن است. اگر پس از خواندن مطالب سایت خود متوجه شدید که مطالب بسیار ساده و به زبانی طبیعی نوشته‌شده‌اند بدانید که سایت شما به‌صورت اتوماتیک برای الگوریتم RankBrain بهینه‌سازی شده است.

 

آیا RankBrain بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است ؟

مرغ مگس خوار الگوریتم کلی جستجوی گوگل است . مانند یک ماشین که به طور کلی دارای یک موتور است. موتور ماشین از بخش های مختلفی تشکیل شده است مانند فیلتر روغن ، پمپ سوخت ، رادیاتور و غیره . الگوریتم مرغ مگس خوار هم به همین ترتیب شامل بخش های مختلفی است مانند RankBrain که جدیدترین بخش است.

مرغ مگس خوار شامل بخش های مختلف دیگری نیز است که افراد فعال در عرصه سئو با اسامی آنها آشنایی دارند مانند Panda ، Penguin و Payday که برای مبارزه با اسپم طراحی شدند ، Pigeon که برای ارنقای نتایج محلی طراحی شده ، Top Heavy برای مبارزه با سایت هایی با تبلیغات زیاد ، Mobile Friendly برای بررسی نحوه نمایش سایت در موبایل و Pirate برای مبارزه با نقض قوانین کپی رایت طراحی شده است.

 

آیا RankBrain سومین سیگنال رتبه بندی گوگل می باشد؟

این کاملا درست است . در پرسش و پاسخی با گوگل ، Andrey Lipattsev استراتژیست ارشد کیفیت جستجوی گوگل بیان کرد ، RankBrain سومین فاکتور مهم در رتبه بندی گوگل است که در سال گذشته توسط گوگل مشخص شد و دو فاکتور مهم دیگر نیز وجود دارد که عبارتند از لینک ها و محتوا که این دو سیگنال از اهمیت یکسانی برخوردارند . در مقاله بلومبرگ هم ذکر شده که RankBrain یکی از صدها سیگنالی است که الگوریتم استفاده می کند تا تصمیم بگیرد چه نتایجی باید در صفحه جستجوی گوگل نمایش داده شود و چه رتبه ای داشته باشند.