هشتگ چیست و چه کاربردی دارد؟

هشتگ یا همان Hashtag اولین بار برای نام گذاری گروه ها و موضوعات در چت IRC بکار گرفته شد. با اضافه کردن کاراکتر ‘#’ قبل از رشته ای از حروف یا کلمه ای خاص امکان جستجوی سریع آن عبارت برای کاربران فراهم میشد. یافتن راه درست استفاده از هشتگ و چیزی که امروزه کاربرد دارد را در عمل مدیون توییتر هستیم.


در سال 2007 برای اولین بار گروه کاربران Chris Messina که یک نرم افزار کد باز است در توییتر اقدام به استفاده از هشتگ کردند و این اولین استفاده رسمی آن در توییتر بود.
در ابتدا استفاده از هشتگ برای کاربران عمومی به نوعی ترفند جهت بهبود رتبه در نتایج جستجو بود و کاربرد دیگری بهمراه نداشت. ولی برخی دیگر از کاربران استفاده صحیح از هشتگ را فرا گرفته بودند، بطور مثال #sandiegofire بعنوان یکی از اولین Hashtag ها برای دنبال کردن اخبار استفاده شد.

how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?
— Chris Messina™ (@chrismessina) August 23, 2007

 

توییتر هشتگ را رسمی کرد

در جولای 2009 توییتر متوجه شد که کاربران روش بسیار خلاقانه ای را بکار گرفته اند و استفاده از آن هر روز بیشتر میشود. به همین دلیل هشتگ ها را به لینک تبدیل نمود که به صفحه ای مجزا و شامل تمام موضوعات مرتبط با آن منتهی میشد. همچنین امکان جستجو براساس هشتگ و یافتن موضوعات مرتبط با آن ایجاد شد.
در سال 2010 توییتر بخش مطالب مورد توجه یا همان Trending Topics را راه اندازی کرد که به کاربران نشان میداد در هر لحظه کدام موضوع یا هشتگ بیش ار بثیه مورد توجه است. آنهایی که به سرعت محبوب میشدند به بالای لیست میرسیدند.
کم کم اتفاق عجیبی شکل گرفت. بخش مطالب داغ پر از موضوعات نامناسب و بی معنی شد. با زیاد شدن کاربران توییتر تا چندصد میلیون نفر دیگر هشتگ های مورد استفاده به بخش های خبری با موضوعات علمی مربوط نمیشد. بطور مثال دو نمونه از هشتگ های پر

استفاده در سال 2011 عبارت بودند از”#ThingsISed2UrMamaLastNight” و “#ReplaceMovieTitlesWithPoop.”

ولی باز هم درمجموع تاثیر استفاده از هشتگ مثبت بود زیرا امکان دسته بندی و فیلتر مطالب بسته به موضوع و محل را فراهم نمود.

 

جدیدا” در فیس بوک هم قابلیت #هشتگ نویسی فعال شده و بسیاری از آن برای پیدا شدن مطالبشون در فیس بوک استفاده میکنند . اگر در این زمینه افراط نشه و متن رو مختل نکنه ، میتونه قابلیت خوبی باشه . ولی هشتگ نویسی ( گذاشتن علامت # قبل از کلمات کلیدی )  ترفند هایی هم داره که مخصوصا در زبان فارسی میتونه کمک کنه .

میدونید که بین هشتگ و کلمه شما هیچ فاصله ای نباید باشه . این موضوع باعث شده که برای عبارات دو کلمه ای به مشکل بر بخوریم و فقط کلمه اول مشخص بشه مثلا اگر بخواهیم عبارت ” آموزش بازاریابی ” را مشخص کنیم میشود #آموزش بازاریابی ، که این مطلوب ما نیست . بنابر این باید بین دو کلمه از یک آندرلاین نیز استفاده کنیم  ” #آموزش_بازاریابی” .

چگونه از هشتگ استفاده کنیم

توجه داشته باشید که هدف از بکارگیری هشتگ جستجو در موضوعی خاص است. در بعضی از نرم افزارهای مرتبط با توییتر امکان خاموش کردن هشتگ ایجاد شده است تا بطور مثال اگر شما نمیخواهید مطالب مرتبط با #sport را پیگیری کنید براحتی آنها را از نتایج خود و لیست خارج کنید. ولی مشکل اینجاست که همه باید از همین هشتگ استفاده کنند تا بتوانید بخوبی از امکانات آن بهره ببرید در حالیکه هرکس بنابر سلیقه شخصی هشتگ تعریف میکرد.
هشتگ را میتوانید هرکجا از متن توییت خود استفاده کنید ولی باید توجه ویژه ای به ارتباط آن با موضوع متن داشته و بیش از دو عدد در یک توییت بکار نبرید. سعی کنید تا عبارتی عمومی و مناسب پیدا کنید که دیگران نیز بطور معمول از آن استفاده میکنند. عبارات یا کلمات خاص و طولانی موجب ناکارآمدی استفاده از هشتگ میشود.
در حال حاضر شبکه های اجتماعی دیگر مانند فیسبوک و گوگل پلاس نیز به استفاده از هشتگ روی آورده اند و بنظر میرسد که در آینده بیشتر در مورد Hashtag خواهیم شنید. همچنین ممکن است تاثیر زیادی نیز بر سئو داشته باشد.

 

به برخی نکات و فواید  دیگر هشتگ نویسی  توجه کنید .

جستجو و اشتراک گذاری بهتر با هشتگ 

قبلا” مطالبی در توییتر هشتگ نویسی میشد ، وقتی آنرا در فیسبوک به اشتراک میگذاشتید چون هنوز فیس بوک از آن پشتیبانی نمیکرد ، حالت زیبایی نداشت . ولی الان به راحتی میتونید آنرا کپی یا به اشتراک گذاشته و یا اصلا” توییتر و فیسبوک را به هم متصل کنید تا بلافاصله مطلبتان در هر دو منتشر شود .

اطلاع رسانی گروهی با هشتگ 

خوب شما میتونید در جمع دوستانتان ، یک هشتگ را به عنوان کلید هماهنگیهایتان مطرح کنید و مثلا در مطالبتان یک کلمه خاص یا نام گروهتان را هشتگ نویسی کنید . اینطوری هر کدام از دوستانتان که جستجو کند میتواند مطالب آن گروه را به راحتی پیدا  کند .

معترضان انقلابی در برخی از کشورها از جمله مصر این کار را میکردند . هر کس میخواست از اتفاقات گروه و اجتماع خاصی باخبر شود کلماتی را که از قبل تعیین کرده بودند را جستجو میکرد و مطالب جدید آن گروه رو میدید

هشتگ به مطالب شما ارزش بیشتری میدهد .

خوب این کاملا” طبیعی است . چرا که قبلا” نوشته های شما را فقط اعضای پیجتان میدیدند و میخواندند ، ولی الان در بسیاری از جستجوها هم خواهید آمد و خواه نا خواه اعضای بیشتری جذب خواهید کرد و مطالبتان را به افراد بیشتری ارائه خواهید کرد .

هشتگ نویسی و تجارت 

میتوانید در برند یا نام شرکت خود را هشتگ نویسی کنید تا راحت تر پیدا شوید . و یا مطالب راجع به یک برند را راحت تر پیدا کنید و درباره اش مطالعه کنید .

پس اگر از این پس خواستید عبارتی را در شبکه های اجتماعی جستجو کنید از علامت هشتگ قبل از آن استفاده کنید مثل : #لینوکس_وب  یا #هاست_لینوکس

 

لیست مطالب مرتبط

6 روش داغ نوشتن مقاله در گوگل

مزایا و فوائد استفاده از شبکه های اجتماعی برای سئو سایت

آشنایی با پلاس وان گوگل و اثرات آن

در حال حاضر، مقالات گوگل + می تواند به شما در رسیدن به این اهداف کمک کنند. در واقع، گوگل + توانایی بیشتری نسبت به سایر شبکه های اجتماعی دارد.

کاربران شبکه های اجتمایی و به صورت کلی وب ۲ مزایایی نسبت به کاربران دیگر دارند که برای مدیر هر سایتی در ارتباط بودن با آن ها می تواند ...

همانطور که می دانید گوگل 1+ در دسترس مدیران وب سایت و صاحبان سایت و ناشران برای در نظر گرفتن محتوای سایت ها در موتور جستجو ...


 

 

 

 

هاست لینوکس خرید هاست لینوکس خرید سرور مجازی خرید هاست لینوکس ارزان