اصول طراحی وب در سال 2015

هر ساله تعداد زیادی سایت طراحی می شود و روزانه طراحی های فوق العاده ای منتشر می گردد. در نتیجه پیش بینی می شود که در سال ۲۰۱۵ با طراحی های بهتری روبرو باشیم که شامل بسیاری از روند های مورد استفاده در سال ۲۰۱۴ خواهد بود.

طراحی واکنش‌گرا

شاید هنوز دلایلی برای استفاده نکردن از این سبک طراحی وجود داشته باشد و برخی از وب‌سایت‌ها تمایلی به اجرای آن ندارند، ولی بدون شک ۲۰۱۵ سال طراحی واکنش‌گراست. جایی که آمارها استفاده روز افزون کاربران از دستگاه های قابل حمل را نشان می‌دهند، داشتن وب‌سایتی که روی آنها به درستی نمایش داده شود یک التزام است.

در وب سایت هایی که دارای طراحی Parallax و Infinitive هستند کاربر با استفاده از اسکرول به یک خط داستانی از تبلیغات یک برند تجاری هدایت می شود.تمامی اسکرول های interactive برای مشاهده در موبایل ایده آل هستند.

در اسکرول نوع infinitive بخش های دیگر سایت زمانی لود می شوند که کاربر به انتهای صفحه سایت برسد. این نوع طراحی در هدایت کاربر بسیار خوب عمل می کند.

طراحی Parallax از طریق یک خط داستانی خاص بازدیدکننده را به ویترین محصولات 3 بعدی هدایت می کند.

در مطالعه ی که با عنوان "همه اسکرول "می کنند صورت گرفت Rebeca Gordon از موسسه Huge با بررسی  تجربیات  کاربران و مشتریان دریافت که همه اسکرول کردن را دوست دارند گروه او 4 نوع طراحی را مورد آزمون قرار دادند، این آزمون دارای 48 شرکت کننده بود که در مدت 3 روز انجام شد وی گفت:"ما دریافتیم که شرکت کنندگان بدون در نظر گرفتن اینکه از چه طریقی به اسکرول کردن راهنمایی شدند تقریبا همیشه از اسکرول استفاده می کنند . البنه ارائه توصیه های کلی کمی دشوار است ولی پیشنهاد می کنیم در این نوه طراحی طراحان حتما از اشاره گرها و راهنما استفاده کنند."

طراحان براساس محتوا، نوع  حرفه و طبقه بندی سایت، برای اسکرول کردن باید از اشاره گرهایی استفاده کنند که کاربر را در استفاده از آن راهنمایی کند . آیا سایت شما سایتی مربوط به تجارت الکترونیک ، مقالات و یا اخبار است؟ اشاره گرهای دیداری چگونه با مولفه های طراحی سایت شما ادغام می شوند؟ تمامی این موارد بر جایگذاری بهینه و موثر اشاره گرها و راهنماهای اسکرول تاثیر خواهند گذاشت.

طراحی مسطح همچنان به پیش می رود

ظهور طراحی فلت در سال 2014 بوده است ولی پیش بینی می شود این نوع طراحی در سال 2015 بسیار گسترده تر شود . طراحی فلت از فضای باز، لبه های تیز ، رنگ های روشن و تصاویر دو بعدی استفاده کرده و برای کاربر تجربه ای ساده و زلال را فراهم می کند. بدلیل اینکه طراحی فلت برای طراحی واکنش گرا بسیار عالی بوده و زمان لود سریعی دارد. انتضار می رود که در سال 2015 رشد بیشتری داشته و از محبوبیت بالاتری برخوردار شود.

 

طراحی برای موبایل

امروزه برای اینکه وب سایت ها تجربه بازدید خوبی در گوشی های تلفن همراه داشته باشند از ابتدا برای دستگاه های موبایل طراحی می شوند تا اثری از کاهش سرعت بازدید انها در دستگاههای موبایل دیده نشود. در سال 2015 تمرکز طراحی سایت های موبایل بر روی این اشعار است که : طراحی وب سایت واکنش گرا دیگر یک گزینه انتخابی نیست ، بلکه یک اجبار است.

استفاده از دستگاه‌های قابل حمل مثل تلفن همراه هوشمند رشد زیادی را به خود دیده است. به همین خاطر ایجاد یک تجربه عالی برای کاربرانی که از این بستر از وب‌سایت بازدید می کنند دارای اولویت بالایی می باشد. به همین خاطر در سال ۲۰۱۵ تمرکز طراحان بیشتر بر روی پیمایش راحت‌تر صفحه توسط کاربران دستگاه‌های قابل حمل است تا کاربرانی که از روی رایانه صفحات وب را مرور می‌کنند.

 

قالب ساده و منظم

در سال 2015، استفاده از تصاویر با کیفیت و داینامیک را مشاهده خواهیم کرد که با ارائه یک داستان از محصول تجاری شما می پردازد و حتی ممکن است در آن متن کمی به کار برده شود . پیمایش آسان و قالب های تک رنگ (به عنوان مثال سایه های مختلف آبی در سرتاسر وب سایت بدون رنگ های متضاد اضافی) از ویژگی های آن است. این ویژگی ها باعث می شود بازدیدکنندگان تمرکز بهتری داشته باشند و از مسیرهای مشخص شده حرکت کنند.

وب سایت های تک صفحه ای

استفاده از دستگاه‌های قابل حمل مثل تلفن همراه هوشمند رشد زیادی را به خود دیده است. به همین خاطر ایجاد یک تجربه عالی برای کاربرانی که از این بستر از وب‌سایت بازدید می کنند دارای اولویت بالایی می باشد

به دلایل زیادی وب سایت های تک صفحه ای  به سرعت حوزه طراحی را در اختیاز خود گرفته اند:

1- سازگاری خوبی با دستگاه های موبایل دارند.

2-  به راحتی می توان در آنها حرکت کرد.

3- به سرعت می توانند با یک خط داستانی ارتباط برقرار کنند(و بر روایت یک موضوع تمرکز داشته باشند)

4- امکان ایجاد ارتباط سریع با نام تجاری را فراهم می کنند.

اگر تصویر می کنید که به وب سایت تک صفحه ای 10 سال قبل ظهور کرده اند، کمی صبور باشید، وب سایت های تک صفحه ای در سال 2015 منظم تر و جذاب تر از نسخه های قدیمی خود خواهند بود.

به همین خاطر در سال ۲۰۱۵ تمرکز طراحان بیشتر بر روی پیمایش راحت‌تر صفحه توسط کاربران دستگاه‌های قابل حمل است تا کاربرانی که از روی رایانه صفحات وب را مرور می‌کنند.

 

تایپوگرافی های دوست داشتنی. . .!

از وقتی که استفاده از سایر فونت‌ها ، به غیر از فونت‌های پیش فرض ، در طراحی وب مرسوم شد ، رشد چشمگیری در زیبایی وب سایت‌ها را شاهد بودیم. همین روند باعث شد که سایت‌هایی که از تایپوگرافی به عنوان تکیه‌گاه طراحی خود استفاده می‌کنند به اندازه‌های مختلفی از فونت‌ها، از بسیار کوچک تا بسیار بزرگ ، نیاز داشته باشند. بسیاری از فونت ها به این سمت رفتند و سرویس‌های رایگانی مثل گوگل فونت نیز این موضوع را مد نظر قرار دادند.

حروف چینی یک عمل انسانی است که شما در فونت های گوگل آن را نمی بینید. دیدن طرح های نوگرایانه که در مسیر اصلی طراحی خود دارای طراحی خود دارای طراحی سفارشی و با کیفیت هستند ، بیشتر از قالبها و طرح های آماده متخصصین صنعت را تحریک می کند. در سال 2015 وب سایت هایی را خواهیم دید که برای افزودن به جذابیت های بصری وب سایت های خلاقانه خود از فونت های دارای هویت استفاده می کنند. این امر به ساخت یک برند کمک کند.

استفاده پارالکس نافذ

شاید دوران استفاده از پس زمینه‌های تک رنگ جامد و یا گرادیان‌ها به سر نرسیده باشد، اما مسلما دوران خودنمایی تصاویر و ویدئوها در پس زمینه تکه‌هایی از طراحی وب است. به خصوص زمانی که استفاده از آن به صورت پارالاکس زیبایی چشم گیری را به وب سایت می‌دهد.

انتظار می رود در سال 2015 از تصاویر پیش زمینه در طراحی وب سایت ها استفاده گسترده تری شود. این نوع طراحی همراه با کمی استفاده از افکت های Parallax طرح هایی هستند که توسط برندهای بزرگی چون Apple و Google نیز به کار گرفته شده اند.

ما تا کنون پس زمینه های با اندازه بزرگ زیادی را مشاهده کردیم، اما براساس 2015 طراحان جالبی را در آن ایجاد کردند. همزمان با عرضه فیلم های سه بعدی، کاربران نیز انتظار دارند. لبه های سه بعدی را در طراحی ها ببینند. آموختن این مطلب که چطور بتوان در پیچیدگی های گرافیک 3 بعدی تعادل ایجاد کرد. نقش مهمی در انقلاب طراحی وب سایت ایفا می کند. به علاوه انتظار داشته باشید که ویدئوهایی با کیفیت HD را به صورت واکنش گرا در بسیاری از سایت ها در سال 2015 ببینید.

استفاده بیشتر از طراحی متریال

این روند طراحی که اولین بار توسط شرکت گوگل ارائه شده است، این روزها بسیار پیشرفت کرده و توجه زیادی را معطوف خود نموده است. این روند طراحی اصلاحی از طراحی مسطح می باشد اما بسیار خاص تر، یگانه تر و جهانی تر شده است. سال جدید به طور قطع سال خواهد بود شاهد رشد چشمگیر استفاده از این روند طراحی خواهیم بود.

 

استفاده از تصویر و شکل سازی

وب سایت هایی مانند dropbox که دارای شکل های دست کشیده هستند را می شناسیم. تصویر سازی و شکل سازی همواره یکی از روندهای جدایی ناپذیر در صنعت طراحی بوده است و این روزها بسیار پیشرفت داشته. در این روند شما می توانید اطلاعات وب سایت و برند خود را زیباتر ارائه دهید. منتظر شکل سازی های جدید در این سال باشید.

 

 

 

 

لیست مطالب مرتبط

بهینه سازی سایت های طراحی شده با Html

مراحل طراحی وب سایت چیست؟ رنگ و احساس هر رنگ در طراحی وب چه معنای دارد؟

در این مقاله چندین بهینه ساز صفحات طراحی شده با زبان Html معرفی و نحوه ی کار با آنها توضیح داده می شود.

مراحل طراحی وب سایت بسیار گسترده تر از جنبه های فنی آن همانند برنامه نویسی می باشد؛ لذا برای اینکه سایتی موفق و سود آور داشته باشیم

سالها تحقیقات در این زمنیه ثابت کرده است که هر رنگ بیانگر به یک نوع احساسات است و منجربه یک نوع رفتار مشخصی میشود.