چالش های رایانش ابری

رایانش ابری یکی از مدلهای محاسباتی در حال ظهور است که به سازمان ها این امکان را می دهد که با توجه به نیازهای عملیاتی، منابع خود را کاهش یا افزایش دهند. در واقع رایانش ابری به معنی توسعه و به کارگیری فناوری کامپیوتر به منظور ارائه منابع محاسباتی از طریق اینترنت می باشد. در چند سال گذشته رایانش ابری از یک مفهوم کسب و کار امیدوار کننده به یکی از بخش های در حال رشد صنعت IT ارتقا یافته است. اما جنبه های منحصر به فرد آن با تشدید چالش های امنیتی و حفظ حریم خصوصی روبه رو است. هر چند سازمان ها تمایل به ذخیره اطلاعات حساس خود در ابر دارند، نگرانی ها در مورد این که چقدر این محیط امن می باشد افزایش می یابد. چالش های امنیتی از جمله مسائل مهمی هستند که باید در رایانش ابری مورد توجه قرار گیرند.

 
نام رایانش ابری در واقع الهام گرفته از نماد ابر است که اغلب برای اشاره به اینترنت در نمودارها و دیاگرام‌ها استفاده می‌شود. هر سرویس ابری دارای سه ویژگی خاص است که آن را از «میزبانی سنتی» متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتند از: بر اساس تقاضا فروخته می‌شود (عموما بر حسب دقیقه یا ساعت)؛ منعطف است؛ هر کاربر می‌تواند هر سرویس را به اندازه مورد نیاز خود در هر زمان زیاد یا کم دریافت کند؛ و سوم اینکه این سرویس کاملا تحت مدیریتا شرکت ارائه‌کننده آن قرار دارد (مصرف کننده برای استفاده از آن نیاز به هیچ کاری ندارد بلکه فقط یک رایانه شخصی می‌خواهد و دسترسی به اینترنت)
 

رایانش ابری چیست؟

«رایانش ابری» اصطلاحی است عمومی برای اشاره به هر چیزی که مستلزم ارائه «سرویس‌های میزبانی شده» بر روی اینترنت است. این سرویس‌ها عموما به سه طبقه تقسیم می‌شوند:

  1. زیرساختار به مثابه سرویس (IaaS)
  2. پلت فرم به مثابه سرویس (PaaS)
  3. نرم‌افزار به مثابه سرویس (SaaS)

نام رایانش ابری در واقع الهام گرفته از نماد ابر است که اغلب برای اشاره به اینترنت در نمودارها و دیاگرام‌ها استفاده می‌شود. هر سرویس ابری دارای سه ویژگی خاص است که آن را از «میزبانی سنتی» متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتند از: بر اساس تقاضا فروخته می‌شود (عموما بر حسب دقیقه یا ساعت)؛ منعطف است؛ هر کاربر می‌تواند هر سرویس را به اندازه مورد نیاز خود در هر زمان زیاد یا کم دریافت کند؛ و سوم اینکه این سرویس کاملا تحت مدیریتا شرکت ارائه‌کننده آن قرار دارد (مصرف کننده برای استفاده از آن نیاز به هیچ کاری ندارد بلکه فقط یک رایانه شخصی می‌خواهد و دسترسی به اینترنت). نوآوری‌های چشم‌گیر در «مجازی‌سازی»، «رایانش توزیع شده» و همینطور افزایش دسترسی به اینترنت با سرعت بالا و اقتصادهای ضعیف، همگی از جمله عواملی هستند که باعث افزایش گرایش به رایانش ابری شده است.

هر رایانش ابری می‌تواند عمومی باشد یا خصوصی. در رایانش عمومی، سرویس‌ها از طریق اینترنت به هرکسی که خواستار آن باشد فروخته می‌شود (در حال حاضر سرویس وب آمازون بزرگترین ارائه‌کننده رایانش عمومی است). رایانش خصوصی متشکل از یک شبکه یا مرکز داده‌های شخصی است که اقدام به ارائه سرویس‌های میزبانی شده به تعداد محدودی از کاربران می‌کند. وقتی یک شرکت ارائه کننده سرویس اینترنتی از رایانش عمومی برای ارائه سرویس رایانش خصوصی استفاده کند نتیجه کار «رایانش خصوصی-مجازی» نامیده می‌شود. هدف رایانش ابری صرف نظر از اینکه خصوصی باشد یا عمومی ایجاد سهولت، دسترسی روان به امکانات رایانش و سرویس‌های فناوری اطلاعات است.

«زیرساختار به مثابه سرویس» مثل سرویس وب آمازون اقدام به ارائه «مورد سرویس مجازی» برای شروع، توقف، دسترسی و پیکربندی سرورها و ذخیره مجازی آنها می کند. در این کار رایانش ابری به هر شرکت این امکان را می‌دهد تا فقط در ازای آن ظرفیتی که نیاز دارد، پول پرداخت و این ظرفیت را در زودترین زمان ممکن آنلاین کند. از آنجا که این الگوی «پرداخت در ازای مقدار مصرف» شبیه روش مصرف برق، سوخت و آب است، اغلب از آن با عنوان «رایانش مصرفی» نیز یاد می‌شود.

پلت فرم به مثابه سرویس در حوزه رایانش ابری مجموعه‌ای از ابزارهای تولیدی و نرم‌افزاری که روی زیرساخت ارائه کننده میزبان نصب شده‌اند. برنامه‌نویسان اقدام به نوشتن اپلیکشن‌هایی روی پلت فرم شرکت ارائه کننده در اینترنت می کنند. شرکت‌های ارائه‌کننده این نوع سرویس ممکن است از APIs، پورتال ها یا نرم‌افزارهای «گیت وی» که روی رایانه مصرف کننده نصب شده است، استفاده کنند. وب سایت فورس که در واقع نسخه ارتقا یافته است و همچنین «گوگل اپس» نمونه‌هایی از پلت‌فرم به مثابه سرویس هستند. برنامه‌نویسان باید بدانند که در حال حاضر استانداردی برای قابلیت «درون عملیاتی» یا گردش‌پذیری داده‌ها در رایانش وجود ندارد. برخی از شرکت‌های ارائه‌کننده هرگز اجازه نمی دهند نرم‌افزارهایی که کاربران ایجاد کرده‌اند از پلت‌فرم آنها حذف شود.

 

نگاهی به چالش ها در رایانش ابری:

-   امنیت و حریم شخصی :

امنیت و حریم شخصی اطلاعات ، بزرگترین چالش رایانش ابری است . مسائل حریم شخصی و امنیت ، می تواند با استفاده از رویه های رمز گذاری ، سخت افزارها و نرم افزارهای امنیتی تا حدودی حل شود .

–   قابلیت حمل

چالش دیگر رایانش ابری، این است که نرم افزارهای کاربردی باید بتواند به آسانی از یک ارائه دهنده ابر به دیگری انتقال یابند . تاکنون این مشکل حل نشده است زیرا هریک از ارائه دهندگان ابر ، زبان های استاندارد مختلفی برای پلت فرم های شان بکار می برند.

–  قابلیت همکاری

نرم افزارهای روی یک پلت فرم ، باید قادر باشند تا سرویس های پلت فرم های مختلف را باهم ترکیب کنند .این کار از طریق سرویس های وب امکان پذیر است اما نوشتن این گونه سرویس های وب ، پیچیده است .

–  عملکرد محاسباتی

برای نقل وانتقال نرم افزارهای کاربردی فشرده داده روی ابر ، نیاز به پهنای باند بالای شبکه داریم که نیاز به هزینه بالایی دارد . اگر در پهنای باند کم انجام شود ، انتظارات لازم از عملکرد برنامه ها را نخواهیم دید.

–  دسترس پذیری و قابلیت اعتماد

نیازهست تا سیستم های ابری ، قوی و قابل اعتماد باشند چراکه بیشتر تجارت ها ، وابسته به سرویس های ارائه شده ابری توسط شرکت های مختلف است .

 

این چالش ها ، کلی است اما اگر بخواهیم دقیق تر دسته بندی کنیم ، شاید بهتر باشد این چالش ها را به صورت منطقه ای نیز بررسی کنیم . مثلا بررسی این چالش ها در کشور خودمان که مسلما تعدادشان بیش از این حد خواهد شد .